פורסם ב 5/2/2011 ע"י עו"ד קרן בק פוגל

חברת די קארד ביקשה להפיץ כרטיס פלסטי קטן ועליו מודבקים יהלומים קטנים ביותר (נקודות) שהם תוצר לוואי של ליטוש יהלומים, ולאפשר שווק יהלומים בסדר גודל כזה לקהל הרחב. על המוצר בקשה החברה לטבוע את הסיסמא
 “A Diamond in your pocket” , ולרשום אותה כסימן מסחר. בקשת החברה נדחתה על ידי מחלקת סימני המסחר הן בשל עמדת הרשם בעניין רישום סיסמאות כסימן מסחר, והן בשל העדר אופי מבחין.
 
מהו אופי מבחין
הפסיקה חלקה את הגדרת האופי המבחין לשניים:
אופי מבחין אינהרנטי הוגדר בפסיקה כסימן אשר מעצם טיבו, יש בו כדי ליצור זיקה ברורה בין הטובין לבעל הסימן ולהפריד בין הטובין המיוצרים על ידו לטובין המיוצרים בידי אחרים. דוגמא לכך יכול להיות למשל שם מסחרי המסביר את המוצר או את ייחודיותו והסימן הוא תיאור ייחודי למוצר ומרמז בעצם על מקורו של אותו מוצר או שירות.
אופי מבחין נרכש, אם כן הוגדר כסימן אשר השימוש הנרחב והממושך שנעשה בו יצר זיקה בין הטובין לבעל הסימן כאמור לעיל כמו למשל צירוף מילים שמתאר את המוצר שעצם השימוש הממושך בהן בקשר עם המוצר יצר אצל הקהילה את הזיקה של הסימן אליו. 
 
רשם סימני המסחר אשר דן בערעור קבע כי אין מניעה גורפת לרשום סימני מסחר על סיסמאות, ובלבד שענו על דרישת האופי המבחין של הסימן על פי סעיף 8(ב) לפקודת סימני המסחר. הרשם בחן את הסימן המתבקש לרישום, ואת השאלה האם הוא מהווה סיסמא אקראית המתארת את השירות או המוצר, איכותו, מחירו וכיו"ב אשר אין בה כדי לרמז על מקורו של אותו שירות או מוצר, שאם כן לא תהיה בעלת אופי מבחין ולא תזכה ברישום.

הרשם קבע כי הסימן נשוא הערעור אינו סיסמא גרידא שנועדה להוות אמצעי קידום או אווירה או תחושת שבח, אלא מדובר בסימן הנוגע במישרין ואפילו מרמז על הטובין, הן במובן שאדם יכול להחזיק יהלום בכיסו, והן במובן המשתמע- יהלום המצוי גם בהישג ידו של המחזיק בו.

מכל האמור עולה כי סיסמא שמתארת אלמנט ייחודי למוצר ומזוהה באופן אינהרנטי עם המוצר עשויה להתקבל לרישום כסימן מסחר על אף עמדת רשם סימני המסחר לגבי ססמאות.    

הרשם קבע כמו כן מדרג על פיו אופי מבחין אינהרנטי חזק יותר מאופי מבחין נרכש, ולפיכך גם בהעדר האחרון, ניתן לרשום סימן מסחר על סיסמא, וכי סיסמא נעדרת אופי מבחין אינהרנטי אך בעלת אופי מבחין נרכש, לא תהיה כשירה לרישום.
מדבריו של הרשם לא ברור אם הקביעה נאמרה בהערת אגב, אך יכול ומעתה לא יהיה די בססמאות אשר נטבעו בתודעה של הציבור כנקשרות עם המוצר, על מנת להירשם כסימן מסחר, ויהיה עליהן אף ליצור זיקה ברורה בין המוצר או השירות לסימן עצמו.

עוד בנושא: היקף ההגנה בסימן מסחרי - פסק דין חדש של העליון

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

אישור פשרה בתובענות יצוגיות - על יצירתיות בדין

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הגיש אבי זילברפלד נגד בנק דיסקונט, טען המבקש כי הפקדת שיקים באמצעות מעטפות ה"אל תור" לבנק זוכו על פי ערך היום למחרת ההפקדה ולא לפי ערך יום ההפקדה, שלא כדין על ידי הבנק, דבר אשר גרם לו נזק בדמות הריבית אשר צבר חשבונו, אשר היה ביתרת חובה, בגין יום אחד עבור כל הפקדה. הצדדים נשאו ונתנו בעניין והציגו הסכם פשרה אשר אליו הגיעו, לאישור בית המשפט, על פיו ירים הבנק תרומה בסך של 250,000 ₪ לעמותת "עזר מציון" לטובת פרוייקט "המאגר הלאומי לתורמי מח עצם". האם הסכם הפשרה היצירתי מצדיק את אישורו על ידי בית המשפט?

היקף ההגנה בסימן מסחרי - פסק דין חדש של העליון

מה היקף ההגנה אשר יש לתת בסימן מסחר? האם בעל הסימן רוכש זכויות במילים המופיעות בסימן המסחר הרשום על שמו? בעניין אשר נדון בפני בית המשפט העליון ניתן החודש פסק דין מפורט.

שמירה על הפרטיות של האזרח על ידי גופים מסחריים

אנו נוהגים למסור, מדי יום, לידי מספר רב של גורמים, מסחריים וציבוריים, מידע אישי הכולל לרוב פרטים גם אודות קרובי משפחה. מועדוני לקוחות, גלויות מידע שאנו ממלאים בתמורה למתנה, וטפסים אינטרנטיים האוספים מידע, הם כולם בסיס למאגרי מידע אשר נאסף על ידי חברות מסחריות אודותינו. לא ניתן להפריז בחשיבותו של מידע זה, והוא משמש חברות מסחריות לצורך שיווק מוצריהן ופילוח שוק הצרכנים. אךהאם המידע אודותינו נשמר כראוי?

הפרת זכויות יוצרים: נא להדק חגורות להמראה- אחריות יוצרים גם כשאין העתקה

בית המשפט בחן האם יוצרי סדרת הדיילים "פיק אפ" וערוץ 10 אשר שידר את הסידרה, הפרו את זכויות היוצרים של הגב' אורלי קראוס, דיילת לשעבר אשר כתבה את הספר "התרוממות" ופסק כי לא הופרו זכויות היוצרים של הסופרת בספרה, אך למרות זאת פסק כי על הנתבעים לשלם לתובעת בגין התרשלותם המקצועית אשר גרמה למספר מוטיבים מספרה להופיע בסדרה.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי