פורסם ב 2/8/2026 ע"י

רכבים חשמליים הופכים לפופולריים יותר בישראל, אך לא כל הפונקציות בהם חוקיות לשימוש בכביש. חוקים ותקנות חשובים מסדירים את בטיחות הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל, ולכן שימוש לא נכון או בלתי חוקי בכלים הטכנולוגיים עלול להוביל לקנסות ואפילו לשלילת רישיון. נסקור את הפונקציות השונות ברכבים חשמליים ונבחן מה מותר ומה אסור לפי החוק בישראל.

 

רכבים חשמליים מצוידים במערכות נהיגה חדשניות, כמו בקרת שיוט אדפטיבית, נהיגה חצי-אוטונומית, בלימה אוטומטית ושירותי קישוריות מתקדמים. כל הפונקציות הללו נועדו לשפר את חוויית הנהיגה ולהגביר את רמת הבטיחות, אך יש להן מגבלות חוקיות. למשל, בעוד שמערכת בקרת שיוט אדפטיבית מותרת, מערכת נהיגה אוטונומית מלאה אינה חוקית בישראל.

מערכות סיוע לנהיגה – מה מותר ומה אסור?

בקרת שיוט אדפטיבית מאפשרת לרכב לשמור מרחק קבוע מהרכב שלפניו ולהתאים את מהירותו בהתאם לתנאי התנועה. בישראל, מערכת זו חוקית כל עוד הנהג שולט ברכב וערני לכל שינוי בדרך. כמו כן, מערכות בלימה אוטומטיות המזהות עצמים ומסוגלות לבלום במקרה חירום הן חוקיות, ואף נדרשות כחלק מתקני בטיחות בתעשיית הרכב.

 

לעומת זאת, באתר סיאט ניתן לבדוק האם רכבים הנמכרים בישראל תומכים במערכות נהיגה חצי-אוטונומיות ומהם המגבלות החוקיות בשימוש בהן. בישראל אין עדיין רגולציה המאפשרת נהיגה אוטונומית מלאה, ולכן מערכות כמו טייס אוטומטי עדיין אינן מוכרות כנוהג חוקי.

פונקציות טכנולוגיות נוספות והשפעתן החוקית

רכבים חשמליים כוללים לעיתים תכונות כמו "מצב זחילה" המאפשר תנועה איטית מאוד ללא לחיצה על דוושת ההאצה. בישראל, שימוש במצב זה מותר כל עוד הנהג שולט באופן מלא ברכב ואינו מסכן נהגים אחרים.

פונקציות נוספות כוללות רמקולים חיצוניים המדמים צליל מנוע כדי להזהיר הולכי רגל. תקנה מחייבת התקנת מערכת זו ברכבים חשמליים כדי למנוע תאונות עם הולכי רגל ונהגי אופניים שאינם שומעים את התקרבות הרכב.

שימוש במסכים ומערכות מולטימדיה

מערכות מולטימדיה מתקדמות ברכבים חשמליים כוללות מסכים גדולים היכולים להפעיל אפליקציות, סרטונים ואפילו משחקים. עם זאת, החוק הישראלי אוסר על הפעלת מסכים המציגים תכנים שאינם קשורים לנהיגה בעת נסיעה. מותר להשתמש במערכות ניווט או להפעיל פקודות קוליות, אך שימוש במסך לצפייה בסרטונים בזמן נהיגה עלול לגרור קנס.

טעינה ביתית ועמדות ציבוריות – תקנות חשובות

בהתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, יש לוודא כי היא עומדת בתקן הישראלי. משרד האנרגיה מחייב התקנה על ידי חשמלאי מוסמך, שכן חיבורים פיראטיים לחשמל יכולים להוות סכנה בטיחותית ואף לגרום לשריפות.

בשטחים ציבוריים, חניה בעמדת טעינה ללא חיבור לרכב עלולה לגרור קנס. עיריות רבות בארץ כבר החלו לאכוף תקנה זו כדי למנוע חסימת תשתיות טעינה על ידי כלי רכב שאינם חשמליים או שאינם נטענים בפועל.

התאמות רגולטוריות לעתיד

על פי איתן שקולניקוב, הרגולציה לרכבים חשמליים בישראל מצויה בתהליך שינוי מתמיד, בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה ולהנחיות האיחוד האירופי. צפוי שבעתיד יאושרו יותר פונקציות תומכות נהיגה אוטונומית, אך עד אז, יש להקפיד על החוקים הקיימים כדי להימנע מהפרת תקנות תנועה.

 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

ייעוץ משפטי בעת לקיחת הלוואה

ייעוץ משפטי בעת לקיחת הלוואה כל המידע במאמר הקרוב >> 

הליך חדלות פירעון בישראל: כל מה שצריך לדעת

הליך חדלות פירעון בישראל: כל מה שצריך לדעת במאמר הקרוב לחצו כאן לקריאת המאמר >> 

איך ניתן לבטל דוח טלפון?

איך ניתן לבטל דוח טלפון? כל המידע במאמר הקרוב לקריאת המאמר המלא לחצו כאן >> 

חוקים וזכויות בנושא נדל"ן ויזמות שחשוב להכיר

חוקים וזכויות בנושא נדל"ן ויזמות שחשוב להכיר כל המידע במאמר הקרוב לקריאה לחצו כאן >> 

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי