פורסם ב 4/11/2013 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

לעתים, לאדם פשוט מן השורה נגרם עוול. זה יכול להיות ספק שירות כלשהו אשר לא עמד בהתחייבויותיו, מוכר אשר לא סיפק את הסחורה בהתאם למצופה או גוף תאגידי כלשהו, דוגמת חברת הביטוח, שלהרגשתו של האדם גרם לו עוול ונזק כספי.
ערכאות משפטיות שונות מאפשרות לאזרח לתבוע את הגוף הנ"ל, אך תביעה כזו כרוכה לרב בחששות ודאגות: האגרה הגבוהה המשולמת עבור הזכות לתבוע, משך הזמן העובר עד לבירור התביעה במלואה, כולל תהליכי הערעור השונים וייצוג התובע והנתבע על ידי עורכי דין, המייצגים לא את העוול שנגרם אלא גם את הגב הכלכלי המממן את שכר הטרחה של עורך הדין המייצג. בדיוק לשם כך הוקם הגוף המשפטי הנקרא בית משפט לתביעות קטנות: גוף המאפשר לאותו אדם פשוט מן השורה לקבל מענה לטענותיו בצורה מהירה, זולה יחסית ושאינה תלויה בעורכי דין שני הצדדים.

מה הן תביעות קטנות?

תביעות קטנות הן הליך המאפשר לאזרח הפשוט להגיש תביעה במסגרתה הוא דורש פיצויים מגוף כלשהו שגרם לו עוול, בדרך קלה, מהירה וזולה יחסית לתביעות המוגשות במסגרת בתי המשפט האחרים. תביעה קטנה היא הליך משפטי אזרחי אותו רשאי להגיש יחיד (לא חברה, תאגיד או עירייה). למעט מקרים מיוחדים, הצדדים בבית משפט לתביעות קטנות אינם מיוצגים על ידי עורכי דין, במטרה ליצור שיוויון מסוים בין הצדדים.
הסכום הנדרש כפיצוי בבית משפט לתביעות קטנות מוגבל ל-32,700 ₪, ומשתנה מעת לעת בהתאם לשינוי המדד. כבכל תביעה, התובע נדרש לשלם אגרה, אולם בבית משפט לתביעות קטנות אגרה זו נמוכה במיוחד ועומדת על 1% מהסכום עליו הוא תובע. כדי להבטיח הליך מהיר, הזמן העומד לרשות ההגנה מוגבל וקבוע בחוק, כמו גם הזמן המוקצה למתן פסק הדין. בניגוד לבתי משפט רגילים, לרוב אין אפשרות להגיש ערעור.
ישנן הקלות משפטיות נוספות הנכללות בסדרי הדין של בתי משפט לתביעות קטנות, לדוגמה – ניתן לתת פסק דין שלא בנוכחות שני הצדדים ועל סמך כתב תביעה בלבד, וכן רשאי בית המשפט לקבל ראיות שאינן קבילות בבתי משפט אחרים. נציין כי לעיתים במקום תביעה קטנה ניתן לשקול הגשת תביעה ייצוגית, אך רצוי לעשות זאת כמובן לאחר ייעוץ מקדים מול עו"ד בתחום.

התנהלות התביעות הקטנות   

כדי להגיש תביעה קטנה יש לברר ראשית האם התביעה עומדת בתנאים הנדרשים, מבחינת הגוף התובע (יחידים ולא תאגידים), מבחינת הנתבע (יישות משפטית דוגמת אדם פרטי או חברה בע"מ) ומבחינת גובה הפיצוי המבוקש.
שנית, יש להחליט היכן תוגש התביעה. התביעה מוגשת למזכירות בית המשפט לתביעות קטנות, אשר נמצא לרב ליד בית משפט השלום. על פי הכללים, יש להגיש את התביעה בסמוך למקום מגוריו או עיסוקו של הנתבע, היכן שהעסקה נחתמה, או היכן שהעסקה אמורה הייתה להתבצע. אם לדוגמה התובע גר בתל אביב, הנתבע גר בירושלים, העסקה נחתמה בחיפה ובה נאמר כי הנתבע יספק שירותי הדרכה לנתבע באילת (גם אם אלו לא סופקו לבסוף) – התובע התל אביבי רשאי לתבוע בבתי המשפט בירושלים, חיפה או אילת בלבד.
בהגשת כתב התביעה יש למלא טופס ולשלם את אגרת התביעה. במהלך מילוי הגשת כתב התביעה יש למלא פרטים מלאים ומדויקים לגבי כתובתו של הנתבע, התובע וכן מהלך הדברים שהובילו לתביעה. יש לתאר את המקרה באופן תמציתי וברור. לכתב התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטים: חוזים, קבלות, חוות דעת מומחים, צילומים, כתבי אישום במשטרה, פסקי דין הקשורים לעניין וכדומה. אדם אחד רשאי להגיש עד חמש תביעות קטנות בשנה.
בזמן הגשת כתב התביעה, המזכירות תמסור לתובע את מועד הדיון שנקבע. לאחר מכן, בית המשפט ימסור לכל אחד מהנתבעים עותק של כתב התביעה ויזמנו למשפט. במידה והתביעה לא הגיעה לנתבע בגלל כתובת שגויה, התובע יכול לבקש להעביר את כתב התביעה לנתבע ישירות במסגרת מסירה אישית.
לנתבעים 15 ימים במסגרתם יכול להגיש כתב הגנה, לגלגל את התביעה על צד ג' או להגיש תביעה שכנגד. אם התובע לא קיבל כתב הגנה עד 30 יום לפני מועד הדיון שנקבע, עליו לוודא שהתביעה אכן נמסרה לתובעים במזכירות בית המשפט. ביום הדיון שני הצדדים מגיעים לאולם הדיונים ישירות, אם אחד לא מגיע, התביעה תתברר גם ללא נוכחותו, בהתחשב בכתב ההגנה או התביעה בלבד. ניתן להביא עדים לדיון בתביעה קטנה, שאינה דורשת רישום מוקדם במזכירות בית המשפט.
הדיון עצמו בתביעה לרב קצר ונמשך כחצי שעה. הצדדים יכולים להגיע לפשרה עוד לפני הדיון ולקבל על כך את אישור בית המשפט, או לפנות לבוררות וגישור באמצעות בית המשפט. לאחר הדיון השופט יפסוק את פסק דינו בו יוחלט מי צודק, כמה כסף ישולם, ומי ישלם עבור הוצאות המשפט. לאחר קבלת פסק הדין, המשך ההליכים מתבצע בהוצאה לפועל. ניתן לערער על פסק הדין בבית משפט מחוזי באישורו של שופט בית המשפט המחוזי ורק תוך 15 ימים מיום קבלת פסק הדין.

איך להתמודד ביעילות עם תביעות קטנות?

במהלך הדיון בתביעות קטנות, ייצוג הצדדים אינו נעשה על ידי עורכי דין, אולם אין מניעה להתייעץ עם עורך דין בשלבי ההחלטה האם לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות, בעת הכנת כתב התביעה ובהכנה לדיון עצמו. ייעוץ כזה יבדוק את כדאיות הגשת כתב התביעה בערכאות השונות (ההזדמנות להגשת ראיות בלתי קבילות ותשלום אגרה זולה כנגד קבלת פיצוי מוקטן, לדוגמה), יברר האם לתובע יש באמת "קייס" לתביעה וייעץ בעניינים שונים כגון היכן לתבוע או איך לנסח את מהלך הדברים ואילו מסמכים לצרף.
מטבע הדברים, תביעות קטנות מיועדות בעיקר עבור האזרח הקטן הפשוט, שאין לו ניסיון רב עם הליכים משפטיים, בתי המשפט, כתבי הגנה או אישום או התנהלות מול משרדי ההוצאה לפועל. שימוש בשירותי שליחויות משפטיות יכול להקל על האדם, שכן שירותים אלו יכולים לדאוג למטלות הבירוקרטיות, כגון: פתיחת תיק בבית המשפט ובהוצאה לפועל, הגשת מסמכים לרשויות השונות או הגשת כתב תביעה במסירה אישית לנתבע. שירותי חברות שליחויות משפטיות מודעים ומחויבים למגבלות הזמנים הקבועים על ידי בית המשפט וכן לצורך בדיסקרטיות.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

שוכר שלא מתפנה – איך מתמודדים

לאחרונה הצגת בעלי דירות כעושקים ונצלים הפכה למעיין ספורט לאומי. בעיקר אחרי מחאת האוהלים בקיץ האחרון שאחד ממניעיה היה תשלומי שכר הדירות הגבוהים שבעלי הדירות גובים מדיירהם. וכמו שאומרים שלמטבע יש שני צדדים, כך גם בתחום השכרת הדירות. כמו שיש בעלי דירות נצלנים, יש גם שוכרי דירות בעייתיים. המכונים בשם האינטרנטי, שוכר שלא מתפנה.

הגשת בקשה לרישום סימן מסחר

יש לך סימן מסחר ואתם מעוניינים להגן עליו מפני שימוש על-ידי גורם אחר? רוצים להבטיח לעצמך זכות ייחודית לעשות שימוש בסימן המסחר שלך? זה בדיוק התרחיש לפנות לעורך דין סימני מסחר לשם הגשת בקשה לרישום סימן מסחר.

באיזה סוג ביטוח נבחר?

איזה סוג ביטוח נבחר? מה הם סוגי הביטוחים, איך ניתן להימנע מתביעות ואיך מתמודדים עם תביעה של חברת ביטוח בעסק? 

כיצד עורכים צוואה?

המדריך המלא של עריכת צוואות. איך עושים זאת, אילו סוגי ירושות קיימות ועם מי מנסחים? כל התשובות במאמר הבא.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי