פורסם ב 11/8/2012 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

לאחרונה הצגת בעלי דירות כעושקים ונצלים הפכה למעין ספורט לאומי. בעיקר אחרי מחאת האוהלים בקיץ האחרון, שאחד ממניעיה היה תשלומי שכר הדירות הגבוהים שבעלי הדירות גובים מדיירהם. אפשר לומר שבעלי הדירות זכו לכינויים אלו די בצדק. אך זה לא הסיפור כולו. וכמו בכל חברה גם בקרב בעלי הדירות מתקיימים מעמדות, כאלו שיותר עשירים וחזקים, וכאלו שהפרנסה היחידה שלהם היא השכ"ד שהם מקבלים מהדירה שהם משכירים. לעיתים אפילו מדובר בפנסיה שלהם.

וכמו שאומרים שלמטבע יש שני צדדים, כך גם בתחום השכרת הדירות. כמו שיש בעלי דירות נצלנים, יש גם שוכרי דירות בעייתיים. המכונים בשם האינטרנטי, שוכר שלא מתפנה. מדובר, פשוטו כמשמעו בדיירים שהחליטו שהם לא מתפנים מהדירה בגמר החוזה. לעיתים בצדק ( תלוי של מי) , אין להם לאיפה ללכת, או בעל הדירה מנסה להתנכל להם ומחליט שהוא רוצה לפנות אותם כיוון שהוא רוצה להעלות את שכר הדירה. ולעיתים ללא סיבה. הם פשוט לא משלמים את שכר הדירה, או את החשבונות ( אולי כי אין להם כסף) והם לא מעוניינים להתפנות.

דייר שלא מתפנה – מה עושים ומה לא עושים!   


בשלבים הראשונים יכול בעל הדירה לדרוש פיצוי כספי, במידה והדבר מעוגן בחוזה. דבר נוסף, ברגע שהדייר מסרב להתפנות, הדבר מתפרש כהסגת גבול, דבר שבגינו יכול לתבוע בעל הדירה את השוכר במסגרת פיצויי נזיקין.

בעלי דירות דירות רבים פונים למשטרה, אך הם נכזבים שהמשטרה לא עושה כלום, כיוון שמבחינת המשטרה מדובר בסכסוך אזרחי, ורק בית המשפט יכול להתערב ולפסוק בעניין זה.

דבר נוסף שבעלי דירות חושבים שהם יכולים לעשות הוא דין לעצמם. כלומר פינוי הדירה בכוח. וזאת על סמך סעיף בדיני מקרקעין שאומר שאפשר לפנות מישהו שתפש את הנכס עד 30 מיום התפישה. ובכן כאן לא מדובר באדם שתפש את הנכס, אלא באדם ששכר את הנכס. לכן אפשרות זאת היא לא חוקית. במילים אחרות אפשר לתת לחוק כמה פרשנויות ולא כולם בהכרח יהיו לטובת בעל הדירה. במידה וייגרם נזק לשוכר בפעולה כזאת, בעל דירה יהיה חשוף בפני תביעת נזיקין בא הוא עלול להפסיד. דבר זה תקף גם כאשר בעלי דירות מחליטים לנתק לשוכר הבעייתי את המים או את החשמל. גם במקרה כזה השוכר יכול לתבוע את הבעל הדירה תביעת נזיקין.  

פינוי שוכר - מה כן אפשר לעשות?  


במקרים כאלו ראשי בעל הדירה לפנות לבית המשפט על מנת לקבל צו פנוי של הדייר מהדירה. הצו עובר להוצאה לפועל, או לגופים פרטיים שהוסמכו לפעולות מסוג אלו.

בעבר זמן ההמתנה לבעלי הדירות לקבלת צו פינוי היה ארוך מאוד. אך בשנת בתאריך 28.12.2008 נחקק חוק פינוי ( תביעה לפינוי שוכר תקנה 215ז )  שמקצר את הזמן קבלת הצו ל – 60 מיום הגשת התביעה לפינוי השוכר.

כל האמור לעייל הוא בבחינת מידע חלקי. כל המסתמך על מידע ללא התייעצות עם עורך דין זו עושה זאת על אחריותו בלבד.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

מערכת המיסוי בישראל

ממש בימים אילו מתחוללת מחאה שלא נראתה בעוצמתה מאז קום המדינה. מאות אלפי תושבים אשר הרגישו ש"הגיעו מים עד נפש" ואינם יכולים עוד לעמוד בתשלומי המסים, החליטו לצאת ולמחות.

תביעות קטנות

סיקור מקצועי מיוחד בנושא תביעות משפטיות קטנות - כיצד ניתן להתנהל ולהתמודד עם תביעות מסוג זה בצורה נכונה ויעילה? 

חוזה השכרת מחסן

מה כדאי מאוד שיכלול כל חוזה להשכרת מחסן, כדי להבטיח התנהלות חוקית תקינה לאורך זמן? קראו כאן בהרחבה בנושא.

תביעת ביטוח חובה מהי?

מעוניינים לדעת מהי תביעת הביטוח החובה? מתי מבצעים תביעה שכזו, והאם היא מפלט אחרון או שכדאי להפעילה מיידית - כנסו לקרוא

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי