פורסם ב 10/3/2011 ע"י עו"ד מיכל ישראלי

 

רשלנות רפואית בטיפולי פוריות

 
מבוא

אי פריון מוגדר כחוסר יכולת של זוג להשיג התעברות, למרות קיום יחסי מין מלאים, סדירים וללא הגנה במשך שנה רצופה . הסיבות השכיחות לאי-פריון אצל האשה הן כשל  בביוץ, חסימה של החצוצרות, פגמים בחלל הרחם וכדומה. לבעיות אלו קיים מגוון טיפולים, כאשר המדוברים ביותר הם טיפולי פוריות .
 
טיפולי פוריות נחלקים ל – 2 קטגוריות עיקריות:
 
  1. הפריה חוץ גופית IVF  במהלכה נשאבות ביציות המופרות עם זרעו של הבעל ונשמרות במיכלים. בבוא העת, משחפצה האשה להרות, מוצאות הביציות המופרות ונשתלות ברחם האשה, לצורך היקלטותן.
  2. הפריה תוך רחמית ( (NON IVF– במהלכה  נעשים טיפולים שמטרתם טיפול בבעיות ביוץ והזרעה בתוך הרחם.
טיפולי הפוריות כרוכים בסיכונים וסיבוכים אפשריים כגון: לידת פגים, דימום ו/או זיהום כתוצאה מדקירת השחלה, התנפחות השחלות , תגובות גירוי של הגוף וכו'. סיכונים וסיבוכים אלו עלולים להוביל לכשלון הטיפול, הגורר אחריו, פעמים רבות, נזק ממשי בגוף ובנפש.
 
במאמר זה נבחן אימתי כשלים שונים סביב טיפולי פוריות כדומה מהווים עילה לתביעת רשלנות רפואית.
 
אימתי כשלים ונזקים יוגדרו כרשלנות רפואית?
טרם הגשת תביעת רשלנות רפואית יש לבחון את ההשתלשלות העובדתי הנוגעת לטיפולי הפוריות ולבחון התקיימותם של כשלים שארעו במהלך הטיפול ונזקים שנגרמו למטופל/ת.  במקום בו מתעוררת שאלה באשר לכשלים טיפוליים הרי שיש לבחון אחריות הרופאים לנזק המטופל/ת. כמובן ששאלה זו תבחן לאור הסטנדרטים המקובלים ולאור מבחן "הרופא הסביר" בנסיבות הספציפיות. בחינה שכזו תעשה הן על ידי עורך הדין המומחה במבחני הפסיקה והחקיקה בתחום הרשלנות הרפואית והן על ידי מומחה רפואי העוסק בתחום הספציפי של טיפולי הפוריות.
 
אם בחינת המומחה והעורך דין יצביעו על חריגה מהסטנדרט הרפואי וכשלים רפואיים הנתמכים בדוקטרינות משפטיות הנוגעות לנזק שהוסב למטופל /ת, הרי שיש בסיס להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.
 
לעיתים נזקים שארעו במהלך טיפולי הפוריות אינם תוצאה של חריגה מהסטנדרט הרפואי ובכל זאת יבססו עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית כתוצאה מאי אלו טיפולי פוריות.
 
נזקים שכאלו יבססו תביעה בגין רשלנות רפואית כאשר טיפולי פוריות מבוצעים במטופל/ת שנתנו הסכמתם שלא מדעת לטיפולים. הסכמה מדעת היא מונח שמתאר את מצבו של המטופל בעת קבלת החלטות בנוגע לטיפול. חשובלהבין, כי המטופל צריך לדעת מהם הסיכונים בטיפול שהוא מבקש לעבור, על מנת להחליט באופן מודע כי על אף הסיכונים הכרוכים בטיפול הוא מסכים לעבור את הטיפול.

לכן, אם מטופל/ת  לא לקחו בחשבון את הסיבוכים או הסיכונים שיאלצו להתמודד איתם במהלךהטיפולים ולאחריהם, כתוצאה  מאי הסברה מצד הרופא המטפל, הרי שהדבר מקים עילת תביעה בגין רשלנות רפואית.
 
כשלים נוספים בתחום טיפולי הפוריות יכולים להיות גם מאוד טכניים. דוגמא לכך ניתן למצוא בת.א 688/03 סובול ניר נ' מרכז רפואי רבין,. בתיק זה שהתנהל בבית משפט השלום בכפר סבא דובר על אישה שסבלה רבות מבעיות פוריות ועל כן החליטה לבסוף לבצע הפריה חוץ גופית.  אישה זו בחרה בהפריה חוץ גופית על אף שנתוניה הבריאותיים היוו סכנה, אך כאמור רצונה להרות עלה על כל חשש. לאחר שבוצעה ההפריה תחת סיכונים רבים , נשמרו הביציות המופרות בתוך מיכל מלא בחנקן נוזלי, כנדרש. בינתיים הושתלו חלק ביציות ברחמה של האשה והיא אכן ילדה ושאר הביציות נשמרו לעת בו תחפוץ האשה בהריונות נוספים. למרבה הצער, וזו עניינה של התביעה, מנהלת המעבדה בה הוחזקו הביציות התרשלה בסגירת המיכל והדבר הוביל כמובן לאיבוד הביציות.
 
כאמור, גם כשל טכני של אי סגירת המיכל כראוי מהווה רשלנות רפואית ברת תביעה וברת פיצוי.
 

האמור לעיל הינו מאמר משפטי כללי ואין לראות בו או בתוכנו משום ייעוץ משפטי. 

 האמור לעיל מהווה מאמר כללי ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל סוג. לייעוץ פרטני בנושאי רשלנות רפואית, נזקי גוף (דיני נזיקין) ותביעות נזקי גוף נגד מוסדות יש לפנות ל: משרד עורכי דין - מיכל ישראלי.
משרד עורך דין נוסף שמתמחה ברשלנות רפואית הינו משרד עו"ד ברג רובין.

 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

איך להשמר לנפשכם בבחירת עו"ד רשלנות רפואית?

אם נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית, ממש לא משנה מהי בדיוק הסיבה לכם – אם הרופא היה כבר במשמרת השלישית שלו ברציפות כתוצאה ממחסור ברופאים, אם הצמידו לכם רופא מתלמד במקום רופא מומחה, כאשר אתם מגיעים למוסד רפואי, מגיע לכם לקבל את הטיפול המיטבי, ואם לא קיבלתם טיפול שכזה ובמקום זה נגרמו לכם נזקים חמורים, הרי שהגיע הזמן לחפש עו"ד רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית במהלך לידה

לעיתים רשלנות רפואית מתרחשת במהלך הלידה עצמה. משמעות הדבר היא שייתכנו מקרים בהם אשה מגיעה לבית החולים כאשר היא והעובר במצב בריא ותקין לחלוטין , אך עם זאת בגין נקיטת פעולות שגויות ו/או הימנעות מפעולות נחוצות, נגרמים נזקים לאם ו/או לעובר.

סיוע בחשש לרשלנות רפואית

בשני העשורים האחרונים ישנה עלייה מתמדת מדי שנה במספר התביעות כנגד רשלנות רפואיות. מחקר שנערך גילה שסכומי כלל התביעות חצו מזמן את סכום 200 מיליון שקל וההנחה היא שגם המספרים הנוכחיים הם זמניים ומהר מאוד נעבור גם אותם במיליוני שקלים נוספים.

מחלות מקצוע ודרכי ההתמודדות אתן

מה הן למעשה מחלות מקצוע, מתי הנזק נגרם על ידי פגיעה בעבודה ומהן הזכויות שמגיעות לכם? כל מה שרציתם לדעת בנושא בסיקור המיוחד שלפניכם.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי