פורסם ב 6/3/2010 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

קיומו של פסק דין הקובע את חיובו של אב במזונות ילדיו, הוא נחמד. אך לא תמיד הוא מספק. אם האב בוחר שלא לקיים את פסק הדין ולא לשלם את המזונות, או לשלם באופן חלקי, יש צורך לקום ולעשות מעשה ולנקוט בפעולות אשר יביאו לידי גביית הכספים. 

רבים סבורים כי מערכת ההוצאה לפועל הקיימת בארץ, היא כזו שפועלת מעצמה ודואגת לגביית הכספים. היינו, קיימת מחשבה כי אם אני מבצע פנייה להוצאה לפועל ופותח תיק כנגד מי שחייב לי כסף, אין צורך שאני אעשה דבר מעבר לכך, "ההוצאה לפועל" תדאג לעשות את כל שצריך לצורך הגבייה. לא כך הם פני הדברים. מערכת ההוצאה לפועל אינה פועלת מעצמה. יש ליזום הגשת בקשות ונקיטת פעולות מבצעיות שונות על מנת להביא לגביית הכספים. למעשה, אם רק תפתח תיק, ותגיש את פסק הדין לביצוע, ולא תעשה מעבר לכך דבר – גם לא יקרה כלום. 

אז מה צריך לעשות? לאחר פתיחת התיק, יש להמתין כי האזהרה בדבר פתיחת התיק, תגיע לחייב. לאחר שהחייב קיבל הודעה, ניתן להתחיל בפעולות הגבייה, ואלה רבות ומגוונות. כך, אם החייב עובד כשכיר, ניתן להטיל עיקול במקום העבודה שלו, על המשכורת החודשית אותה הוא מקבל. אם החייב מנהל חשבון בנק, אחד או יותר, ניתן בנקל להטיל עיקול על חשבונות אלה. כמו כן, ניתן להטיל עיקול על חסכונות וכספי ביטוח שונים, בין אלה המצויים בקרן ההשתלמות, ובין אלה המצויים בקופת גמל. ואף להגיע למצב של שבירת הקופות לצורך גביית החוב. הפעולות הללו מתבצעות כדבר מובן מאליו, כאשר המדובר בחוב מסוג חוב מזונות (בשונה מתיק הוצל"פ לגביית חוב אזרחי רגיל). 

בחוב מזונות, אין החייב יכול באופן אוטומטי לבקש פריסת תשלומים, או לטעון כי אינו מסוגל לשלם את המזונות. ביהמ"ש כבר בדק נתונים אלה, לפני שנתן את פסק דינו, ולשכת ההוצאה לפועל לא תתערב, אלא רק תבצע את הכתוב בפסק הדין. בתיק הוצאה לפועל מסוג זה של מזונות, אף ניתן בנקל לנקוט בהליכים של מאסרו של החייב, לצורך תשלום החוב, וכן מכח תיקון שבוצע לאחרונה, להטיל הגבלות שונות, כגון חידוש רישיון נהיגה וכד'.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

הוכחת בגידה בהליך גירושין

הוכחת בגידה בהליך גירושין כל המידע במאמר הקרוב לפרטים לחצו כאן >> 

תביעה רכושית בגירושין

ככלל, כל הנכסים שנצברו על ידי הצדדים במהלך החיים המשותפים, נחשבים לנכסים משותפים, השייכים לשני בני הזוג בחלקים שווים, וכוללים נכסים מוחשיים, כגון: מקרקעין, רכבים, חשבונות בנק וחסכונות, זכויות סוציאליות ופנסיוניות, זכויות בעסקים ובחברות, ובנוסף כוללים נכסים בלתי מוחשיים, כגון: נכסי קריירה ומוניטין.

ייפוי כוח מתמשך - גלגל הצלה ברגעים קריטיים

ייפוי כוח מתמשך מהווה גלגל הצלה ברגעים קריטיים. יכולתו להעצים משפחות, לזרז קבלת החלטות ולכבד משאלות שנקבעו מראש הופכת אותו לאבן יסוד בשמירה יזומה על האינטרסים המשפחתיים.
ייפוי כוח מתמשך הוא כלי מרכזי, המציע למשפחות שליטה ויעילות בקבלת החלטות קריטית, במצבי אי כושר קבועים או זמניים

על הליך התנגדות לצוואה

רוב ההליכים המשפטיים בתחום הירושה, המתנהלים בבתי המשפט לענייני משפחה עוסקים בהגשת התנגדויות לצוואה על ידי יורשים שונים

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי