פורסם ב 4/4/2013 ע"י עורך דין יעקב לביא


לאחרונה התפרסם פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת דגמין. עובדות המקרה פשוטות. חברה ומנהלה הורשעו בכך שהשתמשו ב"חשבוניות פיקטיביות". בהליך האזרחי המענין אותנו, את סכום ההוצאות שנמשכו לכאורה מן החברה בגין אותן חשבוניות, יחס פקיד השומה כהכנסה בידיו של דגמין, בעלים ומנהל יחיד בחברה.
בית המשפט קובע, וקביעה זו נשמעת לנו ככזו שאינה מוקשה ואף טריוייאלית, כי לאשם בדין הפלילי השפעה על מידת האמון, כמות הראיות הנדרשת ומידת האמון בראיות שהביא מר דגמין. לפיכך נקבע כי גם משלא הוכח בראיות ישירות כי סכומי החשבוניות הפיקטיביות זרמו לכיסו של מר דגמין, הרי משלא הוכח איזה שימוש נעשה בהן ניתן לייחסן למערער, ואין בכך משום הרמת מסך.

תיאום בין פקידי שומה והשלכות של השגה שהתקבלה מטעמים טכניים 

השאלה המעניינת בפסק הדין אינה, אם כן, האם לייחס את סכומי החשבוניות למערער אלא מהו שיעור הייחוס הנכון למערער ובייחוד הדרך שבה נוקט בית המשפט באמצו שיעור מסויים כזה ולא אחר.
מסתבר כי פקיד שומה רמלה, זה המטפל בענייניה של החברה הכיר לחברה הוצאות בגין חלק מהחשבוניות הפיקטיביות. פקיד שומה באר שבע, המטפל בענייניו של המערער, לא עשה כן, ובית המשפט קורא לתיאום עמדות בין פקידי השומה השונים ומחיל את קביעתו של פקיד השומה רמלה בענייניה של החברה על עניניו של בעל החברה.
לא זו אף זו, באחת השנים שנדונו הגישה החברה השגה לפקיד שומה רמלה, וזה לא החליט בה עד לתום התקופה הנתונה בידו ולפיכך ההשגה נתקבלה מ"טעמים טכניים" וללא דיון מנומק במרכיבי ההוצאות, נשוא החשבוניות הפיקטיביות.
בית המשפט שואל עצמו, האם גם קביעה זו יש להחיל על המערער למרות שאינה מנומקת. בית המשפט קובע כי התוקף של שומה שהתקבלה מטעמים טכניים צריך שיהיה לו את אותו תוקף שניתן להשגה שנתקבלה מטעמים אחרים. הטעם לכן הינו בעיקר שלנישום אין יכולת חוקית להמריץ את פקיד השומה להחליט בהשגה, ומתוך מניעת אינטרס של פקיד השומה שלא להחליט.
כב' השופט רובינשטיין אינו מרוצה מן התוצאה בנסיבות הספציפיות וחושש כי חוטא יוצא נשכר, אך נראה לו כי היא מתחייבת מעקרונות משפטיים ולפיכך הוא מחליט שלא להחליט ונותן לצדדים פרק זמן לקבוע את השיעור המדויק של ההכנסות שייוחסו למערער, ואם לא יצליחו בכך ינתן פסק דין משלים. 

סיכום

פסק דינו זה של בית המשפט העליון הינו פסק דין חשוב שכן ברור מתוכו שההכרעה בנסיבות הספציפיות אינה נוחה לשופטים, ועם זאת בחרו הם ליילך בדרך שהותוותה בפסקי דין קודמים. כוונתינו לקביעה כי יש ליישם החלטה שניתנה בענינו של שותף אחד גם על שותף אחר שעניינו נידון בפקיד שומה אחר.
לא זו אף זו – פסק דין זה תואם גישה של בית המשפט המטיבה עם הנישום מול כוחותיו של פקיד השומה, למשל בנושאים כמו הקביעה כי לנישום מותר לסתור חזקות העומדות כנגדו ועוד. אין ספק כי מגמה זו ברוכה ואמיצה היא.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

חידושים בארנונה - בראי פסיקת בית המשפט העליון

במאמר זה נעסוק בחידושים האחרונים בדיני הארנונה - המאמר יעסוק בסוגיית תשלום ארנונה עבור נכס שאיננו שמיש, וכן בשאלת סיווגו של משלם הארנונה בהתאם לצו הארנונה המקומי.

יעוץ מס

במדינה כמו ישראל עם מודל כלכלי-חברתי המבוסס על איסוף מאסיבי יחסית של מיסים, יעוץ מס הינו תחום חשוב מעין-כמוהו לכל בעל עסק.

מיסוי מקרקעין – הארכת מועד לתיקון שומות

לעיתים, במועד עריכת החשבונות מול רשויות המס, אין בידי הנישום, משלם המס, את כל המידע הרלוונטי עבורו לצורך הפחתת סכום המס. במקרים מעין אלו, וכן במקרים רבים נוספים, נבקש מרשויות המס בחינה מחודשת של השומה כאשר יהיו בידינו מלוא הנתונים. המצב יחסית פשוט, כאשר אנו מבקשים מאת רשויות המס לערוך את הבחינה המחודשת בתוך המועדים שנקבעו בחוק. השאלה האמיתית היא, מה קורה כאשר אנו מבקשים בחינה מחודשת של השומות כשחלפו המועדים הקבועים בחוק?

עבירות מע"מ - לא בבית ספרנו

עבירות אלו נחשבות לעבירות שעשויות להגיע לרישום פלילי, קנסות כבדים ומאסר, וחשוב להימנע מטעויות ולהכיר מראש מה נחשב לעבירת מע"מ ומה ניתן לעשות במידה ועלה נגדכם חשד בעבירת מע"מ.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי