פורסם ב 7/7/2013 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

ישנם סוגי ביטוחים רבים הנותנים כיסוי ביטוחי למקרה פגיעה כזו או אחרת ואף חו"ח מוות. אחד מהביטוחים הרבים והנפוצים בשוק היום הינו ביטוח אובדן כושר עבודה. לעיתים מרוב הביטוחים הרבים אנו כבר מתבלבלים ולא יודעים מהו בדיוק החלק של ביטוח אובדן כושר עבודה. מאמר זה נועד לסבר לכם את האוזן ולתת מענה לשאלות הנפוצות שעולות אצל רבים מגולשי אתרנו – www.lawtip.co.il.
 
1.             שאלה: מהו ביטוח אובדן כושר עבודה ?
תשובה: ביטוח אובדן כושר עבודה הינו ביטוח פרטי שמטרתו לתת למבוטח את ה"ביטחון" שאם יגיע למצב שאינו מסוגל לעבוד מסיבה כזו או אחרת, יוכל לקבל מחברת הביטוח קצבה חודשית ובכך להבטיח לו את פרנסתו.
 
2.                  שאלה: אם נפגעתי בשל תאונה או מחלה, ואיני יכול לעבוד יותר במקצוע שלי, האם אהיה זכאי באופן אוטומטי לתגמולים ?
תשובה: לא. יש לבחון את תנאי הפוליסה ולבחון מה ההגדרה המדויקת של הגדרת אובדן הכושר בפוליסה. יש פוליסות שמעניקות כיסוי ביטוחי למקרים בהם המבוטח נפגע ואינו יכול לעבוד במקצועו, ישנן פוליסות המעניקות כיסוי ביטוחי למקרים בהם המבוטח אינו יכול לעסוק בעיסוק סביר התואם את פרנסתו, וישנן פוליסות המעניקות כיסוי ביטוחי רק למקרים בהם המבוטח איבד את כושרו לעבוד במקצועו ובכל עבודה אחרת.
 
3.                  שאלה: באם נקבע לי אובדן כושר עבודה, האם אקבל מיד את התשלום מחברת הביטוח?
תשובה: לא. על פי הפוליסות יש תקופת המתנה (לרוב עד 3 חודשים), מיום בו המבוטח נכנס לאי הכושר עד להתחלת מתן התשלום, שהיא בעצם תקופה בה המבוטח עוד לא מקבל תגמולי ביטוח וזה נחשב מעין "דמי השתתפות עצמית". ברגע שתמה תקופת ההמתנה והמבוטח עדיין נמצא באי כושר, יתחיל לקבל את הקצבה מחברת הביטוח.
 
4.             שאלה: מהי פרנצ'יזה?
תשובה: פרנצ'יזה הינה בעצם אפשרות של המבוטח "לבטל" את דמי ההשתתפות העצמית שלו. בפוליסות הכוללות גם פרנצ'יזה פרמיית הביטוח יקרה יותר, אבל אז באם מגיע המבוטח לאי כושר והוא עובר את תקופת ההמתנה, תשלם לו חברת הביטוח תגמולי ביטוח גם רטרואקטיבית, על חשבון תקופת ההמתנה.
 
5.             שאלה: באם נקבע כי איבדתי את כושרי לעבוד, עד מתי אוכל לקבל את הכסף?
תשובה: קצבת אובדן הכושר מחברת הביטוח תפסיק להיות משולמת במקרים הבאים: המבוטח החלים וחזר כושר עבודתו, המבוטח הגיע לגיל הפרישה, המבוטח נפטר חו"ח, תמה תקופת התשלום שנקבעה בפוליסה.
 
יש לכם בעצמכם שאלה ? רוצים לבחון אותה עם עו"ד העוסק בתחום?
 
 
6.                  שאלה: האם חישוב הפיצוי נקבע לפי המשכורת הנוכחית של החודש האחרון לעבודה שלי?
תשובה: לא. חישוב הפיצוי נקבע לפי ממוצע המשכורות ב-12 החודשים שקדמו למקרה הביטוח שבגינו איבדת את כושרך לעבוד.
 
7.                  שאלה: באם נקבע לי אובדן כושר עבודה מלא, האם מגיע לי פיצוי כל חודש של משכורת מלאה?
תשובה: לא. ברוב הפוליסות מצוין כי הפיצוי הינו בגובה 75% ממוצע המשכורות ב-12 החודשים האחרונים. הדבר עולה בקנה אחד הנחיות המפקח על הביטוח. 
 
8.                  שאלה: באם אני מבוטח בכמה פוליסות ביטוח של אובדן כושר עבודה, האם אקבל פיצוי מכל חברות הביטוח בהן אני מבוטח?
תשובה: לא. גם אם העובד מבוטח בכמה ביטוחים, אין כפל פיצוי והוא יקבל קצבה אחת שתחולק בין כל חברות הביטוח בהן הוא מבוטח באופן יחסי.
 
9.                  שאלה: באם אני מקבל קצבת נכות מביטוח לאומי, האם יקוזז לי הסכום מהקצבה שמגיעה לי מהביטוח הפרטי?
תשובה: לרוב, לא. ביטוח אובדן כושר עבודה הינו ביטוח פרטי ואין לו קשר לקצבת הנכות בביטוח לאומי, ולכן קצבת הביטוח שמגיעה לך מהביטוח הפרטי אינה אמורה להיפגע בשל תשלום הניתן לך מביטוח לאומי. חשוב לציין עם זאת כי ישנם ביטוחים ישנים העומדים על קיזוז כאמור.
 
10.         שאלה: באם איבדתי את כושרי לעבוד, מה עלי לעשות?
תשובה: ראשית, יש להודיע לחברת הביטוח אודות מקרה הביטוח. לאחר מכן, יש להגיש לחברת הביטוח את התביעה ולצרף אליה: מסמכים רפואיים, תלושי שכר, אישור על היעדרות מהעבודה, וצילום ת"ז. חברת הביטוח תבחן את המקרה ותחליט האם לשלם את תגמולי הביטוח.
 
11.         שאלה: ומה לעשות אם חברת הביטוח דחתה את תביעתי?
תשובה: באם חברת הביטוח דחתה את תביעתך ובכל זאת הינך סבור כי מגיע לך תגמולי ביטוח, יש לפנות לעו"ד הבקיא בתחום לצורך בחינת הנסיבות והגשת תביעה בבית משפט.
 
אלו הן רק חלק מהשאלות הנפוצות בעניין אובדן כושר עבודה. באם נפגעתם כתוצאה מתאונה/מחלה, ואתם נמצאים באובדן כושר עבודה, אל תהססו ופנו להיוועץ עם עו"ד הבקיא בתחום על מנת למצות את מלוא הזכויות המגיעות לכם. ניתן לפנות וקבל ייעוץ באמצעות עורכי דין העוסקים בתחום במסגרת פורום אובדן כושר עבודה בפורטל LawTip.

מערכת אתר LawTip

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

מתי נזדקק לשירותי עו"ד בעסקת נדל"ן?

עסקאות נדל"ן נעשות באופן יום יומי אך פעמים רבות הן אינן הולכות כמצופה ומביאות איתן קשיים אשר יכולים להיפטר בקלות עם סיוע של עו"ד מיומן.

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק

בחודש ינואר 2008 נכנס לתוקף צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק - במאמר הבא נסקור על מי הוא חל וכן מהן חובות המעביד בהתאם לצו.
 

השקעות נדל"ן בעיר חיפה

העיר חיפה התפתחה מאוד בשנים האחרונות, ולכן הביקוש לנדלן עולה. כנסו לקרוא!

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי