פורסם ב 7/7/2013 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

כדי להבין את מהות התפקיד של עורך דין המתמחה בתחום של רשלנות רפואית, יש להבין תחילה את המונח המורכב הזה. באופן הבסיסי ביותר ניתן לכתוב שרשלנות רפואית היא מצב בו רופא סטה מרמת הזהירות ההגיונית והסבירה, והסטייה הזו הובילה לכדי נזק למטופל. יש להדגיש כי המקרה נכלל תחת ההגדרה של רשלנות רפואית כל עוד הנזק לא היה נגרם לולא אותה סטייה הייתה מתרחשת. רשלנות רפואית היא הגדרת מטריה רחבה למדי תחתיה ניתן לכלול מקרים רבים ומגוונים לאין שיעור.

רשלנות רפואית, אז והיום

רבים לא יודעים זאת, אבל עוד במשפט העברי העתיק ישנם אזכורים לדיני נזיקין המתייחסים באופן ספציפי לרשלנות רפואית. אזכורים לדינים כאלו ניתן למצוא גם בחוקי חמורבי בהם נמצא פירוט העונשים שיש להטיל על רופאים שהתרשלו בעבודתם וגרמו למות החולה (כריתת זרוע למשל). למעשה כמעט כל תרבות עתיקה התייחסה למצבים בהם נגרם נזק לחולה בשגגה ואף במזיד על ידי הרופא המטפל שלו. למרות שהחוקים השתנו מתקופה לתקופה וההתייחסות הייתה שונה בין תרבות לתרבות, המודעות לכך שמדובר בנושא שדורש התייחסות עברה כחוט השני לאורך אלפי שנים עד לתקופתנו אנו.

שנות השבעים מהוות נקודת מפנה רצינית בתחום התביעות בגין רשלנות רפואית. מאז שנות השבעים, נראית עלייה משמעותית ביותר בכמות התביעות השנתית של אזרחים הטוענים שנגרם להם נזק כתוצאה מטיפול רפואי בדגש על אזרחי מדינת ארצות הברית. בשנים האחרונות מגמה זו נראית גם במחוזותינו. הסיבות לכך רבות ומגוונות, בין היתר המומחים מייחסים את הסיבות לשינוי לפיחות במעמדם של הרופאים ולהתקדמויות הרפואיות של עשרות השנים האחרונות. בעבר גם היה נהוג בקרב הרופאים לשמור על קשר שתיקה מקודש ורופאים לא השתתפו במשפטים שהתנהלו בעניינם של חבריהם למקצוע ונמנעו מלהעיד. כיום התנהגות זו הולכת ונעלמת מן העולם.

המחקר הענף בתחום מצביע על כך שמדי שנה עולה כמות התביעות בגין רשלנות רפואית וסכומי הפיצויים המשולמים מדי שנה לתובעים הולכים ונהיים גבוהים יותר.

אילו סוגים של רשלנות רפואית קיימים?

קצרה היריעה מלהזכיר את כל סוגי המקרים בהם נתבעו רופאים בגין רשלנות רפואית. עם זאת, עורך דין לרשלנות רפואית מטפל לרוב בתביעות בנושאים הבאים: תחום ההרדמה, הניתוח והלידה. למעשה ממחקר שבוצע בארצות הברית עולה כי במהלך שנות השמונים, קרוב לשמונים אחוז מרופאי הנשים נתבעו לפחות פעם אחת. הנתון המפתיע ביותר שהתגלה במחקר הוא, שקרוב לארבעים אחוז מכלל רופאי הנשים נתבעו לא פחות משלוש פעמים במהלך העשור. בישראל המצב לא שונה ולמעלה מעשרה אחוז מכלל התביעות באשר הן שמגיעות לבתי המשפט קשורות בלידות.

הרשלנות יכולה להיות קשורה לא רק לפעילות רפואית שבוצעה, אלא גם לפעילות רפואית שלא בוצעה. תביעה בגין רשלנות יכולה לבוא אחרי מחלות שלא אובחנו בצורה נכונה והובילו כתוצאה מכך לנזק, אחרי עיכוב שהתרחש במתן הטיפול והתברר כהרה אסון, שימוש בתרופות לא מתאימות ועוד. לעתים קרובות תביעות אלו מגיעות לבית המשפט בעקבות תקשורת לא טובה בין הרופא למטופלים או לבני משפחתו. כיום ניתן לתבוע רופא על חוסר מתן מידע מספק, חוסר התייחסות נאותה לאמונות החולים או בני המשפחה שלהם, זלזול במטופלים ועוד.

מדוע יש להתעקש על מימוש הזכויות שלנו?

כל עורך דין רשלנות רפואית מודע לכך שמעבר לפיצוי הכספי שמוטל על כף המאזניים, על כתפיו מוטלת אחריות אדירה ורחבה שמשתרעת הרבה מעבר לקשר שלו עם הלקוח אותו הוא מייצג בכל מקרה ומקרה. הביקורת המשפטית על פעילות הרופאים היא בעלת חשיבות אדירה מההיבט החברתי-ציבורי. תביעות בגין רשלנות רפואית מהוות הרתעה שמגנה על האוכלוסייה מפני מקרים בהם הרופאים מתרשלים בעבודתם. על ידי כך מושג שיפור בכל הנוגע לזהירות הרופאים במתן הטיפול ולאיכות הטיפול באופן כללי. כמו כן בצורה זו ניתן לזהות רופאים שפועלים בצורה רשלנית ולהוקיע אותם. וכל זאת כמובן, כפי שציינו, במקביל לכך שהמטופלים שסובלים מנזקים יוכלו לקבל את הפיצויים להם הם ראויים על מנת שיוכלו להשתקם ולהתמודד עם הבעיות הגופניות או הנפשיות שנגרמו להם כתוצאה מהרשלנות.

כיצד עורך דין רשלנות רפואית יכול לעזור לכם?

גם במידה ואתם סובלים מנזקים שונים כתוצאה ממקרה של רשלנות רפואית, במידה ותבחרו להגיש תביעה באופן פרטי, ללא סיוע עורך דין של רשלנות רפואית ישנם סיכויים לא רעים שהתביעה שלכם תדחה. כמו כן, עורך דין שלא מתמחה בנושא, עשוי להשיג לכם פיצויים נמוכים יותר מאלו שתזכו להם במידה תבחרו לעבוד מול איש מקצוע שמתמקד בנושא באופן ספציפי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתחום המורכב הזה משתנה ללא הרף. מדי שנה נכתבים פסקי דין חדשים ונקבעים תקדימים שמשנים את ההתייחסות המשפטית למקרים רבים. למעשה לעתים קרובות אנשים עומדים בפני סיטואציה בה הם אפילו לא מודעים לכך כי יש להם עילה לתביעה. עורך דין רשלנות רפואית הוא בדיוק האדם שיכול להבהיר לכם את התמונה ולהסביר לכם מול מה אתם עומדים ובפני מה אתם מתמודדים כמו גם להסביר לכם את האפשרויות העומדות בפניכם בכל עניין ועניין.

שימו לב, אין שום סיבה שתחיו עם נזקים גופניים שנגרמו לכם רק משום שאתם חוששים לצאת למלחמה מול מערכת הבריאות. אנחנו חיים בעידן מודרני בו גם הרופאים הבכירים ביותר צריכים לתת דין וחשבון על מעשיהם. זה הזמן ליצור קשר עם עורך דין מתחום הרשלנות הרפואית ולברר כל מה שאתם יכולים בנוגע לנזק שנגרם לכם.

מערכת אתר LawTip

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

רשלנות רפואית במהלך לידה

לעיתים רשלנות רפואית מתרחשת במהלך הלידה עצמה. משמעות הדבר היא שייתכנו מקרים בהם אשה מגיעה לבית החולים כאשר היא והעובר במצב בריא ותקין לחלוטין , אך עם זאת בגין נקיטת פעולות שגויות ו/או הימנעות מפעולות נחוצות, נגרמים נזקים לאם ו/או לעובר.

רשלנות רפואית במתן תרופות

מאמר מיוחד הסוקר את התרחישים השונים האפשריים לתרחיש של רשלנות רפואית בהקשר של טיפול לקוי ומתן תרופות.

עורך דין רשלנות רפואית

כדי להבין את מהות התפקיד של עורך דין המתמחה בתחום של רשלנות רפואית, יש להבין תחילה את המונח המורכב הזה. באופן הבסיסי ביותר ניתן לכתוב שרשלנות רפואית היא מצב בו רופא סטה מרמת הזהירות ההגיונית והסבירה, והסטייה הזו הובילה לכדי נזק למטופל.

המדריך המלא להתמודדות עם רשלנות רפואית בהריון

המדריך המלא להתמודדות עם רשלנות רפואית. כל הפרטים במקום אחד המשיכו לקרוא>> 

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי