פורסם ב 29/6/2016 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו
אחת השאלות המשפטיות ביותר היא, כיצד ניתן לתבוע עורך דין על רשלנות מקצועית, כלומר כיצד ניתן לתבוע עורך דין שטיפל בתיק שלנו בצורה לא טובה. לצד השאלה הזאת יש שאלות אשר נלוות לה, כמו האם בכלל ניתן לעשות זאת, מתי, ואילו ראיות צריך בשביל להוכיח רשלנות שכזו.
רשלנות מקצועית היא דבר שקיים כמעט בכל תחום, ניתן לתאר אותה כמצב בו הגורם המקצועי נוהג בצורה לא מקצועית ואסורה במתכוון או שלא. תביעות כנד רשלנות מקצועית, הן תביעות נפוצות בעיקר בתחום הרפואי ופחות בתחום המשפטי. עם זאת, אנחנו יכולים לקרוא במדורי המשפט על לא מעט מקרים של עורכי דין אשר נתבעו על ידי הלקוחות שלהם בטענה לרשלנות מקצועית.
לפני שנסביר כיצד עושים את זה, חשוב להבהיר מתי ולמה נגיש תביעה כנגד עורך דין מייצג בגין רשלנות מקצועית. בדרך כלל התביעה תוגש לאחר הפסד במשפט, הפסד שיגרום לנו לנזק כספי, תדמיתי, או כל נזק אחר שייגרם לנו. בדומה לתביעה כנגד רופא שנהג ברשלנות או כנהג בעל מקצוע אחר, גם כאן עלינו להוכיח שעורך הדין נהג בצורה שלא הטיבה עמנו, בצורה שונה מזו שעורכי דין היו נוהגים במצב רגיל, ולמעשה שהדרך בה הוא נקט, היא הסיבה להפסד שלנו.
יש לציין, זה לא פשוט להוכיח שעורך דין נהג בצורה רשלנית מהסיבה הפשוטה, בסופו של דבר משפט הוא עניין של ראיות ומילה כנגד מילה. לא מדובר במדע מדויק שאם פעולה מסוימת אז נגיע לתוצאה קבועה. לכן אנחנו צריכים לעבוד קשה בשביל להוכיח שאכן אם עורך הדין היה נוהג אחרת, היינו מצליחים במשפט.
עם זאת יש מקרים רבים בהם רשלנותו של עורך הדין עולה מתוך הפעולות שהוא נקט או לא נקט, הן די וודאיות. למשל, מקרים בהם עורך דין לא מזהיר את הלקוחה שלו שהמקרה שלה עלול להתיישן אם לא ינקטו צעדים מהירים, עורך דין שלא דאג לספק בטחונות ללקוח שלו במהלך עסקה, עורך דין שהסכים לפשרה ללא הסכמת הלקוח, עורך דין שכתב הסכם מרושל שפגע בלקוח שלו, מן הסתם יש גם מקרים בהם עורך דין נקט במתכוון כנגד הלקוח שלו מאחר והאינטרס שלו היה שהוא יפסיד.
כיצד מגישים תביעה כנגד עורך דין? ראשית צריכים להוכיח שאכן היתה רשלנות ואכן היא גרמה להפסד של הלקוח. לשם כך נעבור על כל תיק התביעה והשתלשלות העניינים במשפט, ואז נבחן ביחד עם הלקוח האם משתלם להגיש תביעה, מה עומד לרשותו, והאם מבחינה כלכלית התועלת עולה על העלות.
לפני שניגשים למשפט, הרבה פעמים מתקיים הליך קדם משפטי במהלכו מתעמתים עם הצד הנתבע ומצד שני מנסים להגיע איתו לפשרה. לעיתים הליך זה נכון יותר מאשר פנייה לבית משפט ולו מהסיבה שהוא חוסך זמן וכסף.
בניגוד לתביעות אחרות, תביעת ביטוח מתיישנת לאחר 3 שנים מעת מקרה הביטוח. חשוב לדעת כי עצירת מרוץ ההתיישנות תתבצע (ע"פ רוב), רק באחת מבין שתי החלופות הבאות: תביעה משפטית (ולא מכתב דרישה/הודעה לחברת הביטוח) או אישור בכתב מאת חברת הביטוח על הארכת תקופת ההתיישנות.
אף אחד לא היה רוצה להיקלע למצב שבו פרצו לו לבית. מעבר לגניבה של חפצים - אנשי רבים שחוו זאת מעידים שהם חשים שחדרו להם לפרטיות וחיללו את המקום הקרוב ביותר לליבם. לאחר שמתאוששים מהפריצה, ללא קשר לקושי הכרוך בחזרה לשגרה - חשוב לברר נושאים שונים בנוגע לפריצה עצמה, כמו גם לאופי החפצים שנגנבו. רצוי לעשות זאת בליווי של עורך דין הבקיא בתחום.
החלטתם להיות עורכי דין, אבל לא יודעים איזה? נשמח להציג לכם את אפשרות ההתמחות בנזיקין. על הנייר אולי נשמע משעמם, אבל בפועל האמת רחוקה מכך!
יש פעמים בהן ישראלים אשר נמצאים בחו"ל לשם עבודה או נופש מעורבים בתאונת דרכים. תאונה בחו"ל מתרחשת לרוב משום היכרות לקויה של כללי התנועה, התמרורים השונים, האזור וכן משום שלא מורגלים לנהוג בצד הימני ולא מודעים למהירות המותרת. במקרים אלו יש ליצור קשר עם עורך דין תאונות דרכים.