פורסם ב 16/8/2009 ע"י עו"ד עמית ביר

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה - 1975 [להלן: "החוק"], קובע ומגדיר מה מוגדר כ"כלי רכב מנועי" אשר פגיעה ממנו ו/או פגיעה תוך כדי שימוש בו, נכנסים תחת ההגדרה "תאונת דרכים", אשר בגינה ניתן לתבוע נזקי גוף מחברת הביטוח.
 
הגדרת המחוקק הינה כלי רכב, הנעים בכוח מכני על פני הקרקע וייעודם העיקרי לשמש לתחבורה יבשתית. לפיכך, כמובן שמכוניות (פרטיות ומסחריות), אוטובוסים, אופנועים משאיות וכיו"ב, עומדים תחת הגדרה זו. גם רכבת, טרקטור ומכונות ניידות הכשירות לנוע בכוח מכאני בכביש, עומדים תחת הגדרת החוק.
 
יחד עם זאת, ישנם כלים אשר לכאורה עומדים תחת ההגדרה הנ"ל, אולם המחוקק והפסיקה הוציאה אותם במפורש מהגדרת "רכב מנועי" ולפיכך אם אדם נפגע וניזוק נזקי גוף, כתוצאה משימוש בהם, אין הוא זכאי לפיצוי לפי החוק. דוגמת: עגלות נכים, כיסאות גלגלים, מעליות וכו'.
 
אין במפורט לעיל כדי להוות רשימה סגורה ולפתחו של בית המשפט העליון, מונחות הכרעות שונות ומשונות, האם כלי רכב או מכונה מסוימת מוגדרים ככלי רכב מנועי כהגדרתו ע"פ החוק והכלל הוא כל מקרה לגופו, וכל מקרה אשר אין בו הכרעה משפטית מחייבת, יכול להיות מוכרע לכאן, הכל בכפוף להגדרת המחוקק ולפסיקה המחייבת. 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

תביעת ביטוח - התיישנות

בניגוד לתביעות אחרות, תביעת ביטוח מתיישנת לאחר 3 שנים מעת מקרה הביטוח. חשוב לדעת כי עצירת מרוץ ההתיישנות תתבצע (ע"פ רוב), רק באחת מבין שתי החלופות הבאות: תביעה משפטית (ולא מכתב דרישה/הודעה לחברת הביטוח) או אישור בכתב מאת חברת הביטוח על הארכת תקופת ההתיישנות.

עורך דין נזיקין בחיפה

מתי ניתן וצריך להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית? מדוע חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד המומחה בתביעות נזיקין? כל המידע הנ"ל ועוד - במאמר הבא

הביטוח- חוסר האיזון הבסיסי

ברור מאליו כי אדם מהיישוב אינו מבין ואף אינו יכול להבין את האמור בפוליסת הביטוח אשר מנוסחת בלשון משפטית, מפנה לחוקים תקנות ורשימות ומתובלת לרוב במינוחים מעולם הביטוח, מינוחים אשר אדם מהיישוב אינו אמור להבינם. אם כך מה עושים? איך נדע שאנחנו רוכשים לעצמנו את ההגנות הטובות ביותר ובמחיר הוגן?

תאונת דרכים - הגדרת שימוש ברכב

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה - 1975 [להלן: "החוק"], קובע כי אדם אשר נפגע בתאונת דרכים בישראל, זכאי לפיצוי מחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב המעורב בביטוח חובה.כמובן שלא כל שימוש שאדם עושה ברכב מהווה שימוש כהגדרתו בחוק, וברשימה דלהלן נעמוד על סוגי השימוש אשר בגינם זכאי אדם אשר נפגע לפיצוי.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי