פורסם ב 2/6/2010 ע"י עו"ד דיאנה רוזנבוים

מהו מכתב החרגה?
 
ברכישת דירה מקבלן, מטבע הדברים, נודעת חשיבות רבה להבטחת כספי הרוכשים.  אחד האמצעים להבטיח כספים אלה היא קבלת מכתב החרגה מהבנק, ממנו עולה כי הדירה הנרכשת מפסיקה להיות כלולה בשעבוד נכסי הקבלן לטובת הבנק, וזאת מרגע שהקונה שילם את מלוא התמורה המגיעה ממנו עבור דירה זו, קיבל חזקה בה והחזיר את הערבויות שקיבל על פי חוק המכר.
 
בהיעדר מכתב החרגה, הקונה חשוף לסכנות לא מבוטלות. ומדוע בעצם?
 
במרבית המקרים, הקבלן מבצע את פרויקט הבניה לאחר קבלת הלוואה מהבנק, הלוואה הנדרשת לצורך רכישת קרקע עליה יוקם הבניין ו/או לצורך מימון הבניה. בתמורה להלוואה זו, אותה מקבל הקבלן מהבנק, הבנק משעבד את הקרקע ואת המבנה המוקם עליה. היה וחלילה, הקבלן ייקלע למצב של חדלות פרעון (פשיטת רגל, כינוס נכסים וכיוב'), הדירה אותה הקונה רכש במיטב כספו, תחשב עדיין לחלק מנכסי הקבלן המשועבדים לטובת הבנק, וזאת אפילו לאחר שהקונה שילם את מלוא התמורה בגינה, קיבל את החזקה בה ואף עבר להתגורר בה בפועל.  
 
לעומת זאת, בהתקיים מכתב החרגה, השעבוד שחל על כל נכסי הקבלן, לא יחול על הדירה שרכשת, והבנק, בבואו לפעול למימוש השעבוד אותו הטיל על הקרקע, לא יוכל לממש (לצורך פרעון חובות הקבלן כלפיו) את הדירה שהוחרגה מתוך מכלול נכסי הקבלן.
 
לכן, כקונה, עליך לזכור, שגם אם שילמת את מלוא הכסף עבור הדירה, קיבלת מפתחות ועברת להתגורר כדין בדירתך החדשה, הדירה תחשב שלך ממש, רק לאחר הרישום של זכויותיך כדין (לרוב בלשכת רישום המקרקעין). עד אז, ניתנת לך הגנה מסוימת באמצעות רישום הערת אזהרה והגנה נוספת באמצעות מכתב ההחרגה, שעל קבלתו חשוב להתעקש.
 
כמו כן, חשוב לפנות לעורך דין שיבדוק מראש את נוסח מכתב ההחרגה אותו מוצע לכם לקבל ויוודא שהוא אכן מגן עליכם בצורה מיטבית.

 מאמר זה נותן סקירה כללית בלבד של הדין, איננו מהווה ייעוץ משפטי וייתכנו בו השמטות. על מנת להבין את המצב המשפטי החל בנסיבות ספציפיות, מומלץ להיוועץ בעורך דין דיני מקרקעין

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

עורך דין בגוש עציון

כמעט כל תושב באזור גוש עציון יזדקק אי פעם לשירות של עורך דין. אנחנו לא מתכוונים חלילה לומר בזה כי באזור גוש עציון מתגוררים אנשים המועדים לפשע, כי שירות של עורך דין זה לא משהו שאנחנו זקוקים רק בעת שאנחנו עומדים לדין. כאשר אנחנו עומדים לפני רכישת דירה וכן במקרים טריוויאליים שונים אשר בהם יש צורך בליווי משפטי של עורך דין והדבר לא קשור כלל לפלילים, נזדקק לסיוע של עורך הדין.

האם מכירת דירה מחויבת בליווי עורך דין?

אומנם לא חובה עורך דין במכירת דירה אבל מאוד רצוי. החל מלדעת את ההיבטים המשפטים ועד המיסוי השונה, כל הפרטים במאמר הבא.

פינוי מושכר תוך עשיית דין עצמי

כידוע ולמצער, קיימת תופעה של שוכרי דירות המסרבים להתפנות מהדירה. האם ניתן לסלק שוכר כזה בכוחות עצמנו?להחליף את המנעולים לדירה? לפנות את חפצי השוכר? לנתק את זרם החשמל או המים לדירה? התשובה הקצרה היא "לא". לשם סילוק שוכר מהדירה נדרש הליך משפטי, שאם לא מקיימים אותו, עלולים להתחייב בהוצאות כבדות.

מדוע חשוב לקבל ליווי עורך דין ברכישת דירה במגדלי גינדי תל אביב

כאשר רוכשים דירה חדשה נוטים לוותר על עורך דין. אסור בשום אופן לעשות זאת, ובמאמר הבא אנו מסבירים מדוע.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי