פורסם ב 5/6/2012 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

עד היום, כל ההלכות קבעו כי אין זה משנה כיצד נוצר הילד ולמי. בין אם נולד לזוג נשוי, בין אם נולד לאשה פנויה, בין אם נולד שלא בדרך מתוכננת או שלא בהסכמה של שני הצדדים, בכל מקרה, אין פוגעים בזכויותיו של הילד. הילד הינה ישות עצמאית נפרדת וזכאי למזונות גם מאביו וגם מאמו. נקבע בפסיקה, כי אף ויתור של האם על מזונותיו של הילד, אין לה כל תוקף. אין היא יכולה, בשם הילד, לוותר על מזונותיו.

והנה, בימים אלה, יצא מלפני ביהמ"ש למשפחה בת"א, פס"ד חדשני, אשר קובע כי בנסיבות בהן אשה פנויה מחליטה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת הנישואין, ומתרומת זרע של גבר, אשר לא ברורה נוכחותו ושותפותו בחייו של הילד, הרי שיש לראות באם כאשה שבאופן מודע, מראש, לקחה על עצמה אחריות גדולה יותר בגידולו של הילד ודאגה לכל צרכיו, ולכן חובתו של האב תצטמצם למזונות הכרחיים בלבד.

במקרה הספציפי, מדובר בזוג ידידים, שניהם ישראלים, פנויים. לבקשת האשה, הסכים האיש לתת לה מזרעו, בהזרעה מלאכותית. כתוצאה מההזרעה, נולדו תאומות. במהלך ההיריון נותק הקשר בין הצדדים.  לאחר הלידה, תבעה האם את האב למזונות גבוהים, לרבות השתתפות במשכנתא אשר נטלה לצורך רכישת דירה בעבורה.
ביהמ"ש ניתח את העובדות וקבע כי אמנם גובה החיוב במזונות בסיסיים והכרחיים של ילד יהודי, בין זה שנולד לתוך מערכת נישואין ובין זה שנולד מחוץ למערכת הנישואין, היא זהה. עם זאת, בכל הנוגע למזונות שמעבר לצרכים הבסיסיים (מזונות מוגדלים יותר, חוגים, קייטנות, שיעורי עזר, נסיעות וכד'), הרי שהחובה מוטלת על האם בלבד והאב לא ישא בהם. באשר לענין המשכנתא, קבע ביהמ"ש כי מאחר שהאם נטלה משכנתא בהתאם ליכולתה שלה ורכשה את הדירה, ללא כל מעורבות של האב, הרי שאין לחייב אותו בהשתתפות בהחזר המשכנתא. יש לציין כי לו היתה האם שוכרת דירה למגוריה ומגורי הקטינות, היה ביהמ"ש מחייב את האב בהשתתפות בהוצאה זו, שכן הוצאה בגין קורת גג, הינה הוצאה הכרחית ובסיסית.
 

האמור לעיל מהווה מאמר כללי ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל סוג. לייעוץ פרטני בנושאי דיני משפחה, גירושין, צוואות, חלוקות רכוש והסכמי ממון, יש לפנות ל: משרד עורכי דיןעו"ד סיגל מוסקוביץ .

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

עורך דין בגרמניה

הרפובליקה הפדרלית של גרמניה היא איחוד פדרלי הכולל 16 מדינות. כלכלה של גרמניה היא הרביעית בגודלה בעולם, היא עמוד התווך של האיחוד האירופי.

הוכחת בגידה בהליך גירושין

הוכחת בגידה בהליך גירושין כל המידע במאמר הקרוב לפרטים לחצו כאן >> 

גישור גירושין

מהו גישור גירושין? למי מתאים גישור גירושין? היכן ניתן למצוא מגשר גירושין? על כל שאלות ואלו ועוד ננסה לענות בסיקור המיוחד הבא שלפניכם.

גם ללא מגורים משותפים, הנכם יכולים להיות מוכרים כידועים בציבור

הדעת נותנת כי בני זוג המתגוררים תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית משותף, למעשה כזוג נשוי, הוא זה אשר יוכר גם כידוע בציבור. וכך גם הוראות חוק שונות, המקנות זכויות לבני זוג ידועים בציבור (למשל חוק הירושה) כוללות בהגדרה שלהם תנאי של מגורים משותפים. ואולם, לא תמיד כך הם פני הדברים ובפועל

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי