פורסם ב 7/11/2010 ע"י עו"ד קרן בק פוגל

אורלי קראוס, דיילת לשעבר, אשר כתבה את רב המכר המצליח "התרוממות" אשר עסק בחייה של דיילת אויר וקורותיה בטיסות השונות, תבעה את ערוץ 10 ונתבעים נוספים בגין טענה כי סדרת הטלנובלה היומית "פיק אפ" אשר שודרה על ידי הערוץ, נכתבה תוך העתקה של חלקים שלמים מהספר ובכך הפרו הנתבעים את זכויות היוצרים שלה בספר.

 
התובעת הצביעה על דמיון בין הדמויות המופיעות בספר לדמויות המופיעות בסדרה אך בית המשפט קבע כי על מנת לקבוע אם יש בדמיון זה משום העתקה, עליו לבחון את התכנים של היצירות בכללותם.
 
בית המשפט קבע כי בסדרה קיימות נקודות דמיון חשודות אשר הצטברותן יחד מלמדת כי כותבי הסדרה עשו שימוש ברעיונות ומוטיבים אותם לקחו מהספר, כמו למשל מאפייני אישיות וקורותיהם של דמויות מסוימות בספר אשר היו זהים למאפיינים של דמויות מקבילות בסדרה, מערכות היחסים בין הדמויות, ביטויים ומטבעות לשון, התנהגויות של הדמויות בסדרה ומאפיינים קומיים בה. הנתבעים טענו כי כל אלה הם אוסף של קלישאות שחוקות וסטריאוטיפיות לעולם התעופה ולז'אנר הספרות הזולה ועל כן הדמיון הרב. בית המשפט הסכים אמנם שמשיכתו של דייל הומוסקסואל לטייס, או כלכלית מרשעת אשר מתעמרת בדיילות, יכולים להיות מאפיינים סטריאוטיפיים, אך מצאה ארבעה מאפיינים בסדרה אשר אינם בגדר סטריאוטיפים ברורים, אשר רבה הסבירות כי נלקחו מן הספר.
 
על פי ההלכה הפרת זכויות יוצרים היא העתקה של חלקים ממשיים ומהותיים מתוך הספר ובמילות החוק "פרסום היצירה או כל חלק ניכר ממנה". על פי הגדרה זו קבע בית המשפט כי לא היתה הפרת זכויות יוצרים וכי האלמנטים המוזכרים לעיל, אינם מהווים חלקים ניכרים מן הספר ומוסיף:
 
"נקודות הדמיון בין שתי היצירות, עליהן הצבענו לעיל, הן איזוטריות לחלוטין, ואין להן כל משמעות אמיתית בעלילת שתי היצירות. לעומת זאת, נקודות השוני בין שתי היצירות רבות ומהותיות, כך שלא מדובר כלל ועיקר ביצירות דומות, מעבר לכך ששתיהן עוסקות בעולם התעופה המסחרית ושתיהן גדושות לעייפה ברומנים בין טייסים לדיילות, תככים, מזימות ותהפוכות בעלילה".
 
  בית המשפט מדגיש כי אותם הרעיונות אשר פסק כי סביר ונלקחו מן הספר, הוו חלקים איזוטריים ביצירה ואין להם חשיבות בה או בספר, והן הספר והן הסדרה לא היו נפגעים לו היו מושמטים מהם. מול אלה הבחין בית המשפט בקווי העלילה השונים של היצירות, בנקודת המבט הנרטיבית השונה של כל יצירה ובסגנון נטול ההומור והדרמתי של הספר מול הסגנון הפארודי של הסדרה וקבע כי היצירות הן שונות בתכליתן.
 
למרות קביעותיו, פסק בית המשפט כי אין בכוונתו לעבור בשתיקה על העתקת אותם רעיונות או אלמנטים איזוטריים, גם אם אין העתקתם עולה כדי הפרת זכויות יוצרים. בית המשפט קבע כי העתקת אלמנטים אלה מהווה רשלנות של יוצרי הסדרה אשר היו מודעים לספר ולשאלה בדבר הפרת הסדרה את זכויות היוצרים בו, ובייחוד לאחר מכתב התראה אשר שלחה התובעת ליוצרי הסדרה, וכי יוצר זהיר היה נמנע מכל אזכור אשר עולה מן הספר ועושה כל שביכלתו על מנת למנוע העתקה כאמור. בית המשפט קבע כי התרשלות זו גרמה לתובעת עגמת נפש המזכה אותה בפיצוי בגובה 10,000 ₪.
 
האמור לעיל מהווה מאמר כללי ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל סוג.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

טענת לשון הרע בגין ניהול הליכים משפטיים שלא בתום לב

בפסק דין שהתקבל לאחרונה נצרך בית המשפט לשאלה האם ניהול הליך משפטי שלא בתום לב באופן אשר גורם לנתבע נזקים למוניטין ולעוגמת נפש, יכול להוות לשון הרע או האם הוא חוסה תחת ההגנות שבחוק איסור לשון הרע לרבות ההגנה מלשון הרע שעולה במהלך דיון משפטי.

שמירה על הפרטיות של האזרח על ידי גופים מסחריים

אנו נוהגים למסור, מדי יום, לידי מספר רב של גורמים, מסחריים וציבוריים, מידע אישי הכולל לרוב פרטים גם אודות קרובי משפחה. מועדוני לקוחות, גלויות מידע שאנו ממלאים בתמורה למתנה, וטפסים אינטרנטיים האוספים מידע, הם כולם בסיס למאגרי מידע אשר נאסף על ידי חברות מסחריות אודותינו. לא ניתן להפריז בחשיבותו של מידע זה, והוא משמש חברות מסחריות לצורך שיווק מוצריהן ופילוח שוק הצרכנים. אךהאם המידע אודותינו נשמר כראוי?

מהו חוק עוולות מסחריות וכיצד הוא מגן על העסק שלך?

אם ברשותכם עסק אשר השקעתם בו רבות והוצאתם כספים עבור המוניטין שלו, הנכם זכאים להיות מוגנים מכורח החוק מפני עוולות של אנשים ובעלי עסקים אחרים המתחרים בך בצורה בלתי הוגנת.

המדריך לדיוור אלקטרוני לאחר חקיקת חוק הספאם החדש

בחודש יוני האחרון התקבל בכנסת תיקון מס' 40 לחוק התקשורת – 1982, (סעיף 30א) במסגרת הלוחמה בדואר הזבל. החוק עלול לפגוע בהתקשרות של חברות מסחריות עם קהל לקוחותיהן. להלן נקודות התייחסות לגבי המותר והאסור על פי התיקון.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי