פורסם ב 8/2/2024 ע"י

חוק הסיעוד קיים כבר שנים רבות במדינת ישראל אך בחודש נובמבר 2018 בוצעה בו רפורמה כיוון שהנחיות החוק לא היו מותאמות באופן מדויק לצרכים של קהל המבוטחים. לא אחת קשה היה לקבוע לאדם מסוים את רמת התלות שלו כשהוא היה במקום שהוא בין רמה 2 לרמה 3 מתוך שלוש הדרגות שהיו קיימות על פי החוק בגרסה הישנה שלו.
מהות החוק נועדה להעניק מענה מיטבי לכל חולה סיעודי וזאת על פי שש רמות שלכל אחת קיימת כמות ספציפית של נקודות אשר מתורגמות לכמות יחידות של זכאות בפועל. לכן בוצע תחשיב מחודש של כמות הנקודות שמגיעה לכל אדם סיעודי כדי לסווג זאת כהלכה.
מעבר לכך על פי השינוי בחוק, יש לכם כסיעודיים אפשרות לבחור בקבלת גמלה כספית או לחלופין לקבל רק חלק ממנה ולממש את יתרת הזכאות באמצעות השירותים הנלווים, כמו התקנת לחצן מצוקה וגם להעסיק מטפל ישראלי עבור הצרכים הבסיסיים שלו.

מי זכאי במסגרת חוק זה


אם הוכרתם כחולים סיעודיים תקבלו זכויות והטבות על פי רמת הזכאות שנקבעה לכם על ידי אנשי המקצוע שבחנו באופן מעמיק את מצבכם.
מי הגוף אשר אמור להעניק את הזכאות
הנציגים המוסמכים של המוסד לביטוח לאומי הם אלו שקובעים את רמת הזכאות וזאת על פי מבחן התלות אשר מגדיר באופן מדויק אילו פעולות מסוגל אתם יכולים לבצע ואילו פעולות אין אינן בשליטתכם הפיסית או המנטלית.

מי נחשב אדם סיעודי



על פי החוק הסיעודי יש כמה מחלות שמוגדרות באופן אוטומטי כמחלות סיעודיות וזאת לאור ההשלכות שלהן. לכן אם יש בידיכם מסמכים מרופאים בכירים אשר מתעדים באופן מפורט את המחלה, אין צורך בהוכחות נוספות ואתם מוגדרים כסיעודיים.
אלו המחלות שנכללות בקטגוריות האלו:

  • מחלות לב שונות כמו אי ספיקת הלב ופגיעה בשריר הלב.

מחלות סרטן באיברים השונים, או לוקמיה שהוא סרטן בדם.

מחלות כלי דם.

אילו מבחנים אדם צריך לעבור כדי להיחשב סיעודי
מומחי גריאטריה מבצעים לאנשים שרמת העצמאות שלהם ירדה משמעותית את מבחן ADL . על פי הפרמטרים שנבדקים אפשר לקבוע באופן חד משמעי מה אתם מסוגלים לבצע ומה לא. אם אתם לא יכולים לבצע לפחות שלוש פעולות מתוך אלו שנבדקות הרי שאתם מוגדרים כסיעודיים. התחומים הנבדקים הם שליטה בסוגרים, רחצה, אכילה, לבישת בגדים והסרתם, מעבר ממצב שכיבה למצב של קימה וההפך.
ברגע שאדם נחשב סיעודי אילו זכויות מגיעות לו
בהתאם לרמת הזכאות, אתם כסיעודיים תקבלו גמלה כספית, אישור לקבלת טיפולים ספציפיים, סבסוד בתשלומים מהותיים כמו לחברת חשמל, לעירייה ועוד.
 
 

תהליך הגשת התביעה



בשלב ראשון יש לוודא שאתם עומדים בקריטריונים לזכאות. אם התשובה היא חיובית תוכלו להגיש תביעה עם כל המסמכים הנלווים, ואישור על רמת התלות על פי הקביעה של הרופא הגריאטרי. בהתאם לכך תתבצע הקביעה על רמת הזכאות שלכם שכוללת כמות מסוימת של נקודות וגם כמה יחידות כנגזרת מכך. בהתאם לכך תבחרו אם אתם מעוניינים בקצבה חודשית ובבחירת השירותים .
החוק הגדיר שש רמות של זכאויות על פי כמות הנקודות שאושרה לכל אדם סיעודי. כיוון שהמנעד הוא רחב, כל חולה מקבל באופן מדויק הן את הקצבה והן את השירותים המותאמים למצבו הפיסי ברמות הנמוכות, או קצבה בלבד אם מדובר באדם שמעסיק עובד זר.
דחיית התביעה
לא אחת יש מקרים שבהם אדם הגיש תביעת סיעוד והיא נדחתה עקב אי העברת מלוא המסמכים או עקב העובדה שהתובע לא הציג כראוי את הבעיה ולכן הוא לא קיבל אישור על נכות כלל.
במקרים האלה ההמלצה היא לבצע את תהליך מימוש זכויות סיעודיות באמצעות חברות המתמחות בתחום זה ולכן כדאי לקבל מהן סיוע מקצועי לאור הניסיון רב השנים של המומחים בנישות האלו.
נציגי החברות הללו בוחנים כל מקרה ומחליטים על האסטרטגיה הנכונה ביותר כדי להשיג את היעד. הם מכינים את המסמכים הרלוונטיים כולל חוות דעת של רופא מומחה ומגישים זאת תוך מתן כל ההסברים המפורטים לוועדה הרפואית. אישור הנכות יועבר לחברת הביטוח כדי שבעל הפוליסה יקבל ממנה קצבת סיעוד על פי תנאי הפוליסה.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

טיפים להכנת תביעת רשלנות

פעמים רבות נפגעי רשלנות רפואית לצערנו מצרים על כך שלא ניתנה להם הדרכה ראויה באשר לבניית התיק ועל כן נתקלים בקשיים במהלך ניהולו של תיק בבית המשפט. לאור האמור, להלן מספר עצות שימושיות לנפגע ו/או מי שחושד שנפגע בגין רשלנות רפואית.

מעקב הריון לקוי - הולדה בעוולה

מאמר זה עוסק בהגדרת מעקב הריון לקוי, בחינת הבדיקות הנחוצות במהלך ההריון, תוצאותיו האפשריות של מעקב לקוי ועילת התביעה הקמה לילד בעל מום אשר נולד בעקבות המעקב הלקוי .

רשלנות רפואית וניתוחים פלסטיים

ניתוחים פלסטיים מוגדרים כניתוחים שאינם ניתוחי חירום ו/או ניתוחים להצלת חיים.  בין ניתוחים אלו נמנים ניתוחי אף, ניתוחים להקטנה ו/או הגדלת חזה, ניתוחי לייזר להסרת משקפיים, מתיחת פנים, הרמת עפעפיים ועוד כהנה וכהנה ניתוחים אסתטיים.

ניתוחים פלסטיים מוגדרים כניתוחים שאינם ניתוחי חירום ו/או ניתוחים להצלת חיים.  בין ניתוחים אלו נמנים ניתוחי אף, ניתוחים להקטנה ו/או הגדלת חזה, ניתוחי לייזר להסרת משקפיים, מתיחת פנים, הרמת עפעפיים ועוד כהנה וכהנה ניתוחים אסתטיים.

כאשר מטופל פונה לביצוע ניתוח פלסטי ובשל הניתוח נגרם לו נזק גוף, יש מקום לבחון האם הנזק נגרם בשל רשלנות רפואית. לצורך בחינת רשלנות רפואית יש צורך, כמובן, באיסוף מלוא התיעוד הרפואי הנוגע לניתוח הנדון על מנת לבחון קיומה של רשלנות רפואית בשלבים שלפני הניתוח, בעת ביצוע הניתוח ו/או במעקב שאחריו.

דע את זכויותיך - חוק זכויות החולה

רבים מאיתנו אינם מודעים לזכויותיהם טרם מתן הטיפול הרפואי, במהלכו ואף לאחריו. לאור חשיבותו של חוק זכויות החולה ולאור המשמעויות שיש לו ולהשלכותיו על תביעות בגין רשלנות רפואית בכל תחום רפואי שהוא, מובא חוק זה בפניכם על מנת ליתן מושג ולו הקל.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי