פורסם ב 12/4/2012 ע"י עורך דין יעקב לביא

כבר בשנת 1789, בנג'מין פרנקלין (Benjamin Franklin), אחת הדמויות המשפיעות ביותר בארה"ב בכל הזמנים, תיאר את דיני המס כמשהו וודאי, אשר יש להשלים עימו כשכתב "בעולם הזה, אין דבר וודאי, מלבד מוות ומיסים" דמיון נוסף שאפשר למצוא בין תשלום מיסים למוות, הוא שאף אחד מן השניים אינו התנדבותי...
תפקידנו כעורכי דין לענייני מיסים, הוא לדאוג שהלקוח לעולם לא ישלם יותר מכפי שהוא חייב. דרך אחת לעשות זאת, הינה על-ידי אומדן נכון יותר של רווחיו.
 
נישום נדרש לשלם מס על רווחיו בלבד. באופן תיאורטי, הדרך לאמוד רווחים אלו, הינה על-ידי חיסור הוצאותיו של הנישום מהכנסותיו בפרק זמן נתון. אך לא תמיד דרך זו נכונה והוגנת.
 
פעמים רבות, על אף העובדה שהכנסותיו של נישום בשנת מס מסוימת עלו על הוצאותיו, עדיין לא צמח לנישום רווח אמיתי, וזאת מכיוון שבחישוב כולל ומקיף יותר, נראה שהנישום דווקא הפסיד בין אם באפיקים אחרים, בין אם בזמן הווה או בזמן עבר. כאשר משתמשים במונח הפסד, מתכוונים לתאר מצב בו סך ההוצאות אשר הוצאו במהלך ייצור ההכנסה עלה על סך ההכנסות. ובלשון אחר, כאשר הנישום הגיע לכדי פער שלילי במקור ההכנסה, אזי מדובר בהפסד.
 

עלינו לזכור, כי הדרך בה מודדים את רווחיות העסק על פני תקופה של שנה בלבד, הינה שרירותית ונובעת – ע"פ טענת גובי המס – מכך שהמדינה מנהלת את תקציבה על-בסיס שנתי. דרך חישוב זו אינה מביאה בחשבון את התמורות הטבעיות החלות בעסק. לכן, לצורך בחינה נכונה וכלכלית של הכנסת הנישום, יש להתייחס לכל אפיקי ההכנסה של הנישום, ואף לערוד מיצוע ("Averaging") להכנסותיו של הנישום ולפרוס אותם על-פני מספר שנים, וזאת על-ידי קיזוז הפסדיו של הנישום משנת מס מסוימת, מרווחיו בשנים אחרות; להלן: קיזוז הפסדים.

קיזוז הפסדים

 
קיזוז הפסדים הינו עיקרון חשוב מאוד בדיני המס;נישומים אשר יודעים כי קיימת להם האפשרות לקזז את הפסדיהם מרווחיהם, יעיזו לבצע עסקאות, לגלות יוזמה ולקחת סיכונים, וע"י כך להגביר את הסיכויים להצלחה ופיתוח המשק בכללותו. מדינה אשר לא תאפשר לנישומיה לקזז את הפסדיהם מרווחיהם בצורה הוגנת, סופה שתחנוק ותדכא את מערכת היצור והמסחר שלה.
 
שיטת קיזוז ההפסדים הנהוגה במדינת ישראל, מצויה, כאשר מדובר בהפסדים שנבעו מעסק וממשלח יד, בסעיף 28 לפקודה מס הכנסה, וכאשר מדובר בהפסדי הון בסעיף 92 לפקודה. שם נאמר כי הפסד שהיה לאדם בשנת מס מסוימת, ניתן – בתנאים מסוימים – לקיזוז כנגד כל הכנסותיו של הנישום באותה שנת מס. במידה ומדובר בהפסד אשר לא ניתן לקזזו באותה שנת מס, אזי ניתן – גם כאן רק כשהתמלאו מספר תנאים – לגרור אותו לשנים הבאות ולקזזו מול הכנסה עתידית. תנאי ברזל לצורך קיזוז הפסדים מופיע בסעיף 33 לפקודה, והוא שהנישום ניהל ספרים לפי החוק. בנקודה זו, נחזור על המלצה שהמלצנו בעבר, והיא לבקש מרואה החשבון שלכם לשלוח את אחד מעובדיו כדי שיערוך לכם ביקורת ספרים מוזמנת בה הוא יבדוק, בעזרת הוראות ניהול הספרים הרלוונטיים לתחום עיסוקכם, את תקינות הספרים ועמידתם בדרישות הנכונות.

כל האמור לעיל הוא כללי ויש לבחון את המטריה המשפטית החלה על קניינה הרוחני של כל חברה לגופה,אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

שינויים במס לשנת 2012

שנת 2012 החלה ואיתה נכנסו מספר שינויים בתחום המיסוי, חלקם בעקבות וועדת טרכטנברג, והנוגעים לרוב האזרחים ולהלן תקציר הדברים :

התמודדות עם שומת מס שהוצאה לפי מיטב השפיטה

הוצאה לך שומת מס על ידי רשות המיסים? במאמר זה תקבל מושג וכיוון לדרכי ההתמודדות במקרים אלו

על משפט והכנסה – הוצאות משפט כהכנסה – היבטי מס הכנסה ומע"מ

במאמר זה נסקור את היבטי המיסוי של הפעילות המשפטית. כידוע בגמר המשפט משלם בדרך כלל הצד המפסיד לצד הזוכה הוצאות משפט. נציין במאמר מוסגר שכימותם של אלו מסור לשיקול דעת בית המשפט תוך שהוא מביא בחשבון את התעריף המינימאלי לפי כללי לשכת עורכי הדין, התנהגות הצדדים להליך כמו גם שוויו של התיק. מבחינה מסויית נשאלת השאלה אם בכלל קיימת חובת תשלום מס בגין הוצאות המשפט, ומהו שיעורו. מבחינת מס ערך מוסף תשאל השאלה האם לפנינו עסקה.

מתי ומדוע כדאי לפנות לעו"ד לדיני מסים?

חוק דיני המיסים היינו חוקר רחב הכולל סעיפים רבים. רבים מהישראלים לא מכירים את החוקים הללו על בוריים. במאמר הבא ננסה לעזור לאותם ישראלים שמתקשים עם תקנות החוק.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי