פורסם ב 2/12/2012 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

מוטבים בפוליסות ביטוח זוכים בכספים, על אף שהמנוח ציווה הכספים בצוואתו, לאחרים


נשמע מוזר? אולי אפילו לא הגיוני? אך כך הם פני הדברים על פי החוק היום. לכל אחד מאתנו פוליסה כזו או אחרת, בין ביטוח חיים, בין קרן השתלמות, קופת גמל וכד'. כאשר אנו פותחים קופה שכזו, אנו נדרשים לקבוע את המוטבים, היינו מי יזכה בכספים הנצברים לאחר מותנו. ראוי לציין כי רבים מאתנו לא נותנים את הדעת לקביעה זו, וגם אם כן, אנחנו נוטים לשכוח שיש לנו מוטבים. אנחנו זוכרים שיש לנו קופות בטוח, אך העובדה כי קבענו מוטבים ואף זהות המוטבים שקבענו, אינם במודעות שלנו. כך, גם אם אדם משנה את הסטטוס שלו, וכאשר פתח את הקופות היה רווק וכתב את הוריו כמוטבים, ולאחר מכן נישא ולא שינה את המוטבים, הוריו יזכו בכספים, אם חלילה, ילך לעולמו בטרם יפדה את הכספים.

חשוב ביותר לדעת, כי גם כאשר אנו עורכים צוואה ובה אנו מצווים את כל רכושנו מכל מין וסוג לאדם מסוים, ואף מציינים באופן מפורש כי גם הכספים שלנו בקופות הבטוח אנו מצווים לאותו אדם, עדיין אין זה מספיק.  ומדוע? משום שעל פי חוק הירושה, כספים המשולמים על פי פוליסת בטוח, חברות בקופת קצבה, קופת תגמולים וכד' אינם נחשבים בתוך העיזבון. הם מחוץ לעיזבון. לפיכך, רק קביעת המוטבים המצוינת בפוליסה היא היא זו שקובעת.


קיום צוואה על פי רצונו של המנוח - מה לעשות?


כדי לשנות את המוטבים, יש לפנות לחברת הביטוח ולהודיע להם על המוטבים בהם אנו מעוניינים. ניתן גם לשלוח לחברת הביטוח עותק מהצוואה, בה נקבעים המוטבים. והכל, בתנאי שההודעה בענין זהות המוטבים הגיעה לחברת הביטוח לפני מותו של המצווה. אחרת, לא יועיל דבר. ניתן להיעזר גם בשירותיו של עורך דין דיני משפחה, כדי לבצע  את המהלך באופן חלק וללא תקלות.
כך ארע, למשל, במקרה שנידון לפני כשנה בביהמ"ש למשפחה בראשל"צ, שם דובר במנוח אשר מינה בפוליסת הביטוח שלו את שני ילדיו כמוטבים, בנו ובתו. מספר שנים לאחר מכן, ערך המנוח צוואה בה ציווה את כל עזבונו לבנו ואף פירט המנוח כי הוראתו כוללת גם ביטוחים וקופות גמל. חברת הביטוח סרבה לשלם לבן את תגמולי הבטוח, בטענה כי המנוח מינה בחייו את שני הילדים גם יחד. ביהמ"ש דן בסכסוך וקבע כי יש לחלק את הכספים על פי המוטבים הקבועים בפוליסה וכי הצוואה אינה מעלה ואינה מורידה בענין זה, משום שהמנוח לא הודיע מבעוד מועד לחברת הביטוח על שינוי מוטבים.
 

 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

דיני משפחה: כיצד גובים חוב מזונות?

קיומו של פסק דין הקובע את חיובו של אב במזונות ילדיו, הוא נחמד. אך לא תמיד הוא מספק. אם האב בוחר שלא לקיים את פסק הדין ולא לשלם את המזונות, או לשלם באופן חלקי, יש צורך לקום ולעשות מעשה ולנקוט בפעולות אשר יביאו לידי גביית הכספים. רבים סבורים כי מערכת ההוצאה לפועל הקיימת בארץ, היא כזו שפועלת מעצמה ודואגת לגביית הכספים.

מוטבים בקופת ביטוח גוברים על זוכה על פי צוואה

גם אם בצוואה אנחנו מצווים את הכספים שלנו בקופות הביטוח, הגמל, ההשתלמות לאדם מסויים, זה לא יועיל לנו, אם לא מסרנו הודעה לחברת הביטוח בדבר זהות המוטב. הכספים יועברו אך ורק על פי המוטבים אשר רשומים בפוליסה.

תביעה רכושית בגירושין

ככלל, כל הנכסים שנצברו על ידי הצדדים במהלך החיים המשותפים, נחשבים לנכסים משותפים, השייכים לשני בני הזוג בחלקים שווים, וכוללים נכסים מוחשיים, כגון: מקרקעין, רכבים, חשבונות בנק וחסכונות, זכויות סוציאליות ופנסיוניות, זכויות בעסקים ובחברות, ובנוסף כוללים נכסים בלתי מוחשיים, כגון: נכסי קריירה ומוניטין.

עורך דין "מפורסם" = טוב יותר?

האם עורך דין ש"זכה" לראיון והופעה טלוויזיונית אקראית כלשהי, הוא בהכרח עורך דין טוב ומקצועי יותר שכדאי לשלם עבור שירותיו תשלום גבוה יותר ולעתים אף מופרז? מאמר בנושא מאת עורך דין ונוטריון אורי גנור.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי