פורסם ב 3/11/2015 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

מצב הכלכלה בארץ כמו במרבית מדינות אחרות ברחבי העולם הוא לא פשוט עבור אזרחים רבים. אנשים מאבדים את מקום עבודתם ואחרים כורעים תחת יוקר המחיה. אנשים מסוימים בוחרים להתמודד עם המצוקה הכלכלית בדרכים לא חוקיות כמו הלבנת הון או מה שנקרא בשפת העם "כסף שחור". הון שחור הוא כסף שלא מדווחים עליו למס הכנסה כהכנסה ואז גם לא נדרשים לשלם עליו מיסים.

למעשה דין הון שחור כדין גנבה והחוק במדינת ישראל רואה במי שמעלים מס עבריין לכל דבר והעונשים על עברה זו גבוהים בהתאם. אם הסתבכנו ביודעין או שלא ביודעין בהון שחור או בעבירת מס עורך דין לענייני מס וגם רואה חשבון מוסמך יוכלו לעזור לנו. על החסרונות של הון שחור והעלמות מס לנו כאנשים פרטיים וכבעלי עסק במאמר הבא.

הון שחור והעלמות מס – רווח או סכנה לעסק?

הון שחור הוא אולי רווח גדול בטווח המידי והעכשווי אבל בטווח הארוך של העתיד שלנו הון שחור מהווה סכנה. בעל עסק שעוסק בהון שחור עלול להתעורר יום אחד ולגלות שהעסק שלנו נסגר, שהוא חייב חובות רבים למדינה ושהוא עצמו צפוי בפני זמן מאסר בבית הכלא.

ההון השחור מהווה פיתוי גדול מאוד לאנשים מכל המקצועות מזמרים ועד רופאים, מורים פרטיים, שיפוצניקים, שרברבים ובעצם מי לא? עלינו לקחת בחשבון שהון שחור הוא אפקטיבי כל עוד לא תפסו אותנו. מעבר לכך הון שחור מהווה עבירה מוסרית ולא רק עבירה פלילית. כאשר אנחנו מתחמקים משילום מיסים אנחנו בוגדים באמנה האזרחית של המדינה שלנו. אנחנו לא נותנים את חלקנו לציבור ואת העזרה הכספית אליה אנחנו מחויבים לכלל החברה.

 

החסרונות והסכנות השונות

קיימים מספר חסרונות בולטים במהלך ביצוע הלבנת הון וצבירת הון שחור כאשר הבולט בהם הוא הסכנה הפלילית. מעבר לכך שימוש בהון שחור עלול לסבך אותנו עם גורמים עבריינים. ההון השחור הוא גם כסף שקשה מאוד להוציא אותו- בשביל להשתמש בו אנחנו צריכים למצוא סיבות שבגינם קיבלנו או השגנו אותו. הרי לא קמנו יום אחד וקיבלנו במתנה מאות אלפי שקלים.

לסיכום, ניתן לומר שהון שחור הוא מקור לצרות רבות ושימוש בו יכול להרוס לנו את החיים, את העסק ואת המוניטין האישיים והפומביים. אם והיה שעשינו את הטעות ולהבנו הון שחור עלינו לפנות לעורך דין מוסמך שיסייע לנו להתמודד עם הטעויות שלנו ולתקן אותם בדרך הטובה ביותר לנו, לעסק שלנו ולמשפחה שלנו.

 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

מהי חקירת מס?

מידי יום רשות המיסים פותחת בחקירות כנגד עוסקים / חברות שלגביהן עולה חשד שביצעו עביות מס, חקירת מס זה עניין רציני ביותר שיש ליתן לו תשומת לב מירבית, תוצאות החקירה עשויות להיות הרות גורל לעסק / חברה ובסיומה עשויים להיות מוגשים כתבי אישום חמורים 

קיזוז הפסדים לצרכי מס - אילו הפסדים ומול אילו הכנסות - קיזוז הפסדים שוטפים

במאמר הקודם, שכותרתו "קיזוז הפסדים לצורך מס – על קצה המזלג", הסברנו את חשיבותה של מערכת קיזוז ההפסדים לצורך צמיחתה ופעילותה השוטפת של מדינה. במאמר זה, נבאר אילו הפסדים שוטפים ניתן לקזז, באיזה מועד ניתן לעשות זאת ומול אילו הכנסות.

על שומות ופקידי שומה

לאחרונה התפרסם פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת דגמין, העוסק ביחוס הוצאות שנמשכו מהחברה בגין "חשבוניות פיקטיביות", כהכנסות בידיו של בעל השליטה בחברה. בית המשפט קבע כי מאחר ולא הוכח איזה שימוש עשתה החברה בכספים שנמשכו בעזרת החשבוניות הפיקטיביות, ולמרות שאין הוכחות ישירות כי הכספים זרמו לכיסו של בעל השליטה, יחשבו חלק מהכספים כהכנסה בידיו של בעל השליטה.

ניכוי הכנסה ומס הכנסה

מס הכנסה קרוי כך אלא שלמעשה מדובר בשם מטעה. המס הוא מס על הרווח או בלשון הפקודה מס על ההכנסה החייבת. אם נדבר באופן כוללני להכנסה החייבת מגיעים אם ניקח את ההכנסה ונפחית ממנה ניכויים שונים. הניכויים המרכזיים קבועים בסעיף 17 לפקודה והוראתו הכללית קובעת כי יש להתיר ניכויין של "יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסתו בשנת המס ולשם כך בלבד". סעיף 30 מוסיף אפשרות לפקיד השומה להתערב בגובה הניכוי כאשר הוא "עולה על הדרוש לצורך ייצור ההכנסה".

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי