פורסם ב 6/5/2010 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

עניין עקרוני זה צף ועולה בתביעות אבהות, כאשר קטין מבקש מביהמ"ש, באמצעות אמו, בד"כ, הצהרה על כך שאדם פלוני הוא הוא אביו, וגם בתיקי אימוץ, כאשר אדם מבקש להתחקות אחר הוריו הביולוגיים.

בעבר, ניתן משקל מכריע וגדול מדי לשיקולים חברתיים שונים, מתוקפם התנכרו למעמדו של ילד, שנולד למשל, מחוץ לנישואין, או ילד שנולד לאם פנויה. כך למשל, משום החשש כי יוטל בקטין כתם של ממזרות, המדינה פעמים רבות התנגדה לביצוע בדיקת רקמות וכך נמנע מן הקטין לדעת בוודאות מיהו אביו הביולוגי.

בשנים האחרונות השתנתה התפיסה באופן משמעותי במשפט הישראלי כאשר זכותו של הקטין לדעת מיהו אביו תופסת משקל מאד נכבד ומכריע והשיקול החברתי הולך וקטן וזאת מתוך מגמה כי אין לגזור על הילד את "חטא" הוריו, ויש להגן על זכויותיו כאדם.

אין ספק כי זהותו של אדם נגזרת, בין היתר, מדמותם של הוריו וזכותו של אדם לדעת את שורשיו, מי הם הוריו, ומי הם קרוביו הטבעיים אף מעוגנת מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

בתי המשפט כיום, מתייחסים לזכותו של הילד, ומדברים כבר בשפה אחרת של ההיבטים הפסיכולוגיים והרגשיים, החשיבות בחשיפת השורשים, קביעת הזהות העצמית, הדימוי העצמי, נימים גנטיים וביולוגים של אופי, של רגש, של אישיות, הקושרים את הילד שגדל, להוריו הטבעיים.

קיים גם ההיבט יקר הערך הנוגע לזכותו של הילד לקבל מידע על מחלות גנטיות ותורשתיות והחשיבות שלו במידע רפואי זה, גם כדי לדעת למה הוא חשוף, רפואית, וגם על מנת לדעת למי לפנות, אם חלילה זקוק הקטין, לעזרה רפואית כזו או אחרת.

בעניין שנידון לאחרונה, בו בדק ביהמ"ש האם טובת ילדה קטינה מחייבת ביצוע בדיקת רקמות, על אף החשש שהדבר עלול להטיל בה כתם של ממזרות, נקבע כי הנזק שייגרם לנפשה של הקטינה, מעצם אי קיומו של אביה בעולמה וכתוצאה מהעדר מידע על זהותו, עולה על כל חשש לנזק שעלול להיגרם לה אם ביה"ד הרבני יקבל כראייה את תוצאות הבדיקה וישתמש בה על מנת להכריז על הקטינה כממזרה. אמנם, כל מקרה נידון לגופו, והמדינה עדיין מתנגדת לביצוע בדיקת רקמות כאשר קיים חשש לממזרות, ואולם, ניתן ללמוד מהחלטת ביהמ"ש על שינויי התפיסה ההולכים ומקבלים תאוצה.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

איך לבחור עו"ד בתחום הגירושין?

ההחלטה להתגרש לא מגיעה ביום בהיר אחד אלא לאחר לבטים ומחשבות, והשפעה על המשך החיים וסיבות נוספות מביאות את בני הזוג להחליט בסופו של דבר להיפרד. מדובר על הליך לא פשוט גם במובן הנפשי

הענקת מתנה/כספים לאחר המוות - אך ורק בדרך של צוואה

על פי החוק במדינתנו, הדרך הבלעדית לחלק רכוש לאחר המוות, הינה על דרך של צוואה בלבד. אדם אשר מבטיח או מתחייב כי לאחר מותו, הכספים יועברו למאן דהוא, הבטחה זו אין לה כל תוקף. כך גם, אם אדם שומר כספים לטובת אחר, כדי שאלה יעברו לאחר אחרי מותו, גם אז, אם אותו אדם אינו נותן הוראה מפורשת בענין זה בצוואה, הרי שאין לכוונתו כל תוקף ואי אפשר לקיימה

עורך דין בגרמניה

הרפובליקה הפדרלית של גרמניה היא איחוד פדרלי הכולל 16 מדינות. כלכלה של גרמניה היא הרביעית בגודלה בעולם, היא עמוד התווך של האיחוד האירופי.

על מה צריך לתת את הדעת כאשר עורכים צוואה

אדם כותב צוואה ובה מצווה לפלוני אלמוני את רכושו. לכאורה, הדברים פשוטים. הכל ברור. מדוע בכלל צריכה ו/או עלולה להתעורר איזושהי בעיה? ובכן, קחו לדוגמא אדם שכתב צוואה ובה קבע כי הדירה שלו ברחוב פלוני הוא מוריש לבנו הבכור. בינתיים, מאז עריכת הצוואה הוא צבר רכוש נוסף. מה דינו של אותו רכוש? האם גם הרכוש הנוסף הוא לבן הבכור? האם רק לילדים האחרים? האם לכל הילדים בחלקים שווים, מבלי כל קשר לאותה דירה ספציפית שהוריש לבן הבכור?

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי