פורסם ב 17/11/2009 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

אדם כותב צוואה ובה מצווה לפלוני אלמוני את רכושו. לכאורה, הדברים פשוטים. הכל ברור. מדוע בכלל צריכה ו/או עלולה להתעורר איזושהי בעיה?

ובכן, קחו לדוגמא אדם שכתב צוואה ובה קבע כי הדירה שלו ברחוב פלוני הוא מוריש לבנו הבכור. בינתיים, מאז עריכת הצוואה הוא צבר רכוש נוסף. מה דינו של אותו רכוש? האם גם הרכוש הנוסף הוא לבן הבכור? האם רק לילדים האחרים? האם לכל הילדים בחלקים שווים, מבלי כל קשר לאותה דירה ספציפית שהוריש לבן הבכור?
צוואה אשר ערוכה כפי שצריך, אינה משאירה מקום לשאלות והדברים ברורים. קיימת חשיבות רבה ביותר לאופן ניסוח הצוואה ולתוכנה.  כך, גם במקרה בו אב לו 2 ילדים ואחד מהם הוא אשר טיפל בו והקדיש לו מזמנו בשנים האחרונות לפני מותו. אותו אדם מחליט כי הוא מוריש רק לבן שטיפל בו את רכושו ולשני – אולי משהו מזערי או אפילו כלום. הבן שהפסיד – יגיש התנגדות בטענה של אי צלילות, אולי השפעה ב. הוגנת. על מנת למנוע פתיחתה של הצוואה או תקיפה שלה, כדאי ורצוי גם לציין מדוע קיבל המצווה את ההחלטה אותה קיבל, ולו במשפט אחד. כך, לא יתעוררו שאלות מיותרות, שכן התשובות מצויות בתוך הצוואה.

ועוד, יש לדעת כי גם אם אדם מצווה את כל רכושו לפלוני, עדיין לא כל רכושו יעבור לפלוני. במידה ולמצווה שנפטר היו כספים בקופות גמל, קרנות השתלמות וכספי ביטוח, אלה יעברו לאותו אדם אשר המצווה כתב כמוטב בקופות אלה. ואם המוטב אינו אותו יורש, אז נוצרת בעיה.

ואם חלילה, הבן נפטר לפני המוריש? לפני המצווה? מי יקבל את חלקו של הבן? האם ילדיו יקבלו? האם אלמנתו? על פי החוק, בן שנפטר לפני המוריש, חלקו עובר ישירות לילדיו בחלקים שווים ביניהם. אלמנתו אינה זכאית. שונה הדבר כאשר הבן נפטר לאחר המוריש, אז האלמנה והילדים זכאים, על פי החוק.

עוד יודגש, כי אדם אשר זוכה בירושה, הירושה היא שלו בלבד. גם אם הוא נשוי, הוא זה אשר מקבל את הירושה לעצמו בלבד. הוא זה אשר מקבל החלטה כיצד ינהג בירושה שזכה. רוצה, יותיר אותה לעצמו ולרשותו; רוצה, יחלוק בה עם בני משפחתו. הכל תלוי ברצונו. אך נקודת המוצא היא כי הירושה היא קודם כל שלו.

עוד בנושא: הייתכן כי רכוש של מצווה יחולק בניגוד גמור לצוואתו?!

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

אסטרטגיה נכונה היא שם המשחק

כאשר אינך מצליח להשיג את המטרה שלך ב"דרך המלך", היינו באמצעים הפשוטים והסטנדרטיים, הפתרון יגיע בדרך כלל ממקום אחר ובלתי צפוי. במצב דברים בו אדם מתעקש להמשיך בדרכו ולוחץ באותו כיוון, הוא ייתקל בקיר ויינזק. אז, גם, ככל שהזמן חולף, הנזק הולך ומתגבר וכך גם משאבי הנפש הולכים ואוזלים. אז מה עושים? ראשית,

גם ידועים בציבור יורשים את בני זוגם

האומנם בני זוג שהינם ידועים בציבור, יורשים האחד את השני? האומנם זכות זו הינה אוטומטית? האומנם זכות זו ברורה מאליה? האם צד ידוע בציבור המעוניין להותיר את רכושו לבני משפחה אחרים ולא לבן-הזוג, האם עליו לערוך צוואה, על מנת למנוע מצב בו יירש בן הזוג את רכושו?

איך מתגרשים - מדריך גירושין מיוחד

גירושין בבית המשפט, הליך גישור גירושין, גירושין בשיתוף פעולה - סיקור מיוחד אודות האפשרויות השונות העומדות כיום בפני זוג נשואים בישראל המעוניינים להתגרש. 

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי