פורסם ב 23/6/2009 ע"י עורכת דין כרמית תירם

העמדה לדין בגין נהיגה בשכרות הפכה זה מכבר לדבר שכיח. נהגים רבים מוצאים עצמם נעצרים ל"בדיקה שגרתית" ונדרשים להיבדק בדיקת שכרות במכשיר ה"ינשוף", כפי שהוא מכונה בארץ או בשמו המקצועי "אלכוטסט". 

רבים מהנהגים סבורים שמרגע שנבדקו במכשיר ונמצאו שכורים אין להם מה לעשות מלבד להגיע לבית המשפט ולקבל עליהם את הדין - והדין כיום קובע עונש חמור של פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים.
אלא, שלא כך הם פני הדברים! 

ניסיון השנה האחרונה מלמד כי קיים ספק רב לגבי אמינות התוצאות אותן מנפיק המכשיר. מסתבר כי המכשיר בו משתמשת המשטרה הינו יחיד במינו. כלומר, במדינות רבות בעולם משתמשים במכשיר דומה לזה שיש בידי המשטרה אך בדגם הישראלי נעשו שינויים במכשיר אשר הופכים אותו לבלתי אמין. לאחרונה מתנהל דיון בשאלת אמינות המכשיר, בבית המשפט לתעבורה בירושלים בהרכב מורחב של 3 שופטים . 

במקרים אחרים ניתן להראות כי התוצאות אינן משקפות את רמת השכרות האמיתית של הנבדק בזמן שנהג. מתי זה קורה? כאשר נהג נבדק זמן קצר לאחר ששתה. 

מחקרים מראים כי תהליך ספיגת האלכוהול בגוף שונה מאדם לאדם ואף מנסיבות השתייה. אדם ששתה על קיבה ריקה, תהליך הספיגה שלו יהיה מהיר וכעבור חצי שעה יהיה בשלב שיא הספיגה. לכן אם ייבדק הנהג במהלך זמן זה במכשיר הינשוף, התוצאה תראה רמת אלכוהול גבוהה מאוד גם אם הכמות ששתה אינה גבוהה.

במקרים רבים נמצא כי השוטרים שמפעילים את המכשיר אינם מבצעים את כל הבדיקות הנדרשות לפני השימוש בו ותוך כדי השימוש בו. 

המכשיר למדידת אלכוהול ככל מכשירי המדידה נדרש לעבור בדיקות תקינות ובדיקות איפוס. ניתן לדמות זאת למודד משקל ביתי. בטרם נעלה על המשקל נדאג לוודא כי המחוג מראה על אפס בטרם נשקל. כך גם מכשיר הינשוף. על מנת שיראה תוצאות אמיתיות של רמת האלכוהול בגוף הנהג על המשטרה לוודא שהמכשיר מאופס. 
מכשירי מדידה מסוג זה אמורים לעבור בדיקות איפוס ובדיקות כיול. הניסיון מלמד כי המשטרה אינה עורכת את הבדיקות הנדרשות. התוצאה היא שמכשיר שלא נבדק כראוי עלול להציג רמת אלכוהול שגויה.

בנוסף לבעיות שהוצגו עד כה, ישנם מקרים רבים בהם מתגלים פגמים קשים בראיות. פלט המכשיר אינו מהווה ראיה יחידה בה משתמשת התביעה ולכן יש צורך לבדוק את כל חומר הראיות בתיק. 

כפי שניתן להבין, ישנן טענות רבות ומגוונות כאשר מדובר בכתב אישום בגין עבירה של נהיגה בשכרות.  חלקן נכונות לגבי כול הנאשמים כמו הטענה כי המכשיר אינו אמין. חלקן נכונות לתיק זה או אחר בהתאם לעובדות בתיק ולראיות המצויות בו. 

משמעות הדברים היא, שבתיקים רבים קיים קושי להוכיח כי הנהג עבר עבירה. על כן אל תמהרו להגיע לבית המשפט ולהודות באשמה רק משום שמשהו מספר לכם שבבדיקה נמצא כי אתם שיכורים. מאוד ייתכן שלאחר בדיקת התיק יסתבר כי לתביעה יהיה מאוד קשה להוכיח זאת.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

דוח תנועה - האם אפשר לצאת זכאי?

קיבלת דוח תנועה – האם תוכל לצאת זכאי ולהימנע מתשלום הדוח? כיצד תוכל לעשות כן? ומה תפקידו של עורך דין תעבורה במקרים מסוג אלו? כל הפרטים לפניכם.

בית המשפט קבע רף חדש לאכיפת נהיגה שכרות

בית המשפט לתעבורה בירושלים, בהרכב של 3 שופטים ("משפט המומחים") קבע כי מכשיר הינשוף אמין באופן עקרוני אך קבע כי יש לאכוף את עבירת השכרות רק על מי שנבדק ונמצא כי רמת האלכוהול הינה 400 מקרוגרם.

דוחות תעבורה

שוטר עוצר אותך ונותן לך מספר דוחות בגלל אותו אירוע אך כל דוח בגלל עבירה אחרת, מה ניתן לעשות? 

גרימת מוות ברשלנות

מתי יועמד לדין נהג בגין עבירה של גרימת מוות ברשלנות ומה העונש הצפוי לו?  כאשר מדובר בתאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם, בדרך כלל יואשם הנהג בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. רק במקרים קיצוניים בהם התאונה נגרמה בחסות נסיבות חמורות במיוחד יואשם הנהג בעבירה של הריגה.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי