פורסם ב 2/4/2012 ע"י עורכת דין כרמית תירם

מתי יועמד לדין נהג בגין עבירה של גרימת מוות ברשלנות ומה העונש הצפוי לו?
 

כאשר מדובר בתאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם, בדרך כלל יואשם הנהג בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. רק במקרים קיצוניים בהם התאונה נגרמה בחסות נסיבות חמורות במיוחד יואשם הנהג בעבירה של הריגה.
 
על פי החוק, העונש בגין הרשעה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות הוא מינימום 6 חודשי מאסר בפועל ומקסימום 3 שנים מאסר בפועל. העונש יקבע בדרך כלל בהתאם לנסיבות התאונה, תוצאות התאונה ונסיבותיו האישיות של הנאשם. בפועל כאשר בוחנים את רמת הענישה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות ניתן להבחין בהבדלים משמעותיים בענישה בין בתי המשפט השונים בארץ.
 
על פי דו"ח שנערך על ידי עמותת אור ירוק וממצאיו מתבססים על מאות פסקי דין שניתנו בבתי המשפט השונים ברחבי הארץ, העונש למי שהורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות הינו:
 
בתל אביב – 11 חודשי מאסר בפועל.
בחיפה – 7 חודשי מאסר בפועל.
בנצרת – 10 חודשי מאסר בפועל.
בחדרה – 6.5 חודשי מאסר בפועל.
 
על פי ממצאי הדו"ח נסיבותיו האישיות של הנאשם, הם גורם משמעותי שיכול להביא להפחתה משמעותית בעונש. לעומת זאת נסיבות חמורות שהביאו לקרות התאונה יכולות להביא להחמרה משמעותית בעונש. כאשר מדובר בתאונת דרכים קטלנית ובאובדן חיי אדם יש לכך משמעות גדולה וכך מתייחסים לעבירה זו בבתי המשפט.
 
אלא, מנגד  עלינו לזכור כי בדרך כלל מהעבר השני ישנו נאשם שבדרך כלל הינו אדם נורמטיבי, שעל פי הסטטיסטיקה הוא בדרך כלל גם ללא עבר תעבורתי חמור, שטעה טעות אנוש ולטעות זו תהיה השפעה לשארית חייו - טעות אנוש, טעות בשיקול דעת, חוסר תשומת לב רגעית, הם מצבים שחווה כל נהג במהלך הנהיגה. ברוב המקרים זה לא יגרום לתאונת דרכים ובוודאי לא לתאונת דרכים קטלנית.

על אף שהדעה הרווחת היא כי מי שמעורב בתאונת דרכים קטלנית הוא נהג רשלן בעלי עבר תעבורתי מכביד, זה אינו המצב בשטח. ישנם נהגים אשר ברשלנות רבתי גרמו לתאונה, אך אלה מסתבר הם המיעוט ובדרך כלל גם המיעוט המתוקשר. לעומתם, כפי שצוין לעיל, רוב הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות אינם עונים על ההגדרה של "עבריין תעבורה". רובם הגדול הינם אנשים נורמטיביים שעתה עלולים למצוא עצמם מרצים מאסר בפועל.
 
לאור הדברים המובאים לעיל, מומלץ בכל מקרה של תאונה ובוודאי במקרה של תאונה קטלנית  להתייעץ עם עורכי דין מנוסים בתחום. בכל מקרה, אנא סעו בזהירות, תאונות דרכים לא קורות רק למי שהוא עבריין תעבורה סדרתי. הם קורות יום יום, שעה שעה, דווקא בגלל הסחת דעת רגעית. זה יכול לקרות לכל אחד.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

אכיפת עבירת נהיגה בשכרות על ידי המשטרה, חוקית או לא חוקית?

בעקבות המדיניות של אכיפה מוגברת של עבירת נהיגה בשכרות, מה מותר ומה אסור למשטרה לעשות.

שיטת הניקוד

מהי שיטת הניקוד החדשה ומה מספר הנקודות שנצברו שבגינן ניתן לפסול את רישיון הנהיגה.

פסק דין - נהיגה בזמן פסילה

פסקי דין בנושא נהיגה בזמן פסילה שאומר שמי שנתפס נוהג ברכב כאשר רישיונו נפסל אם בשל פסילה על ידי בית המשפט או על ידי משרד הרישוי דינו מאסר בפועל.  נושא אשר תמיד חם בדיני תעבורה.

בית המשפט קבע רף חדש לאכיפת נהיגה שכרות

בית המשפט לתעבורה בירושלים, בהרכב של 3 שופטים ("משפט המומחים") קבע כי מכשיר הינשוף אמין באופן עקרוני אך קבע כי יש לאכוף את עבירת השכרות רק על מי שנבדק ונמצא כי רמת האלכוהול הינה 400 מקרוגרם.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי