פורסם ב 5/2/2011 ע"י עו"ד קרן בק פוגל

חברת די קארד ביקשה להפיץ כרטיס פלסטי קטן ועליו מודבקים יהלומים קטנים ביותר (נקודות) שהם תוצר לוואי של ליטוש יהלומים, ולאפשר שווק יהלומים בסדר גודל כזה לקהל הרחב. על המוצר בקשה החברה לטבוע את הסיסמא
 “A Diamond in your pocket” , ולרשום אותה כסימן מסחר. בקשת החברה נדחתה על ידי מחלקת סימני המסחר הן בשל עמדת הרשם בעניין רישום סיסמאות כסימן מסחר, והן בשל העדר אופי מבחין.
 
מהו אופי מבחין
הפסיקה חלקה את הגדרת האופי המבחין לשניים:
אופי מבחין אינהרנטי הוגדר בפסיקה כסימן אשר מעצם טיבו, יש בו כדי ליצור זיקה ברורה בין הטובין לבעל הסימן ולהפריד בין הטובין המיוצרים על ידו לטובין המיוצרים בידי אחרים. דוגמא לכך יכול להיות למשל שם מסחרי המסביר את המוצר או את ייחודיותו והסימן הוא תיאור ייחודי למוצר ומרמז בעצם על מקורו של אותו מוצר או שירות.
אופי מבחין נרכש, אם כן הוגדר כסימן אשר השימוש הנרחב והממושך שנעשה בו יצר זיקה בין הטובין לבעל הסימן כאמור לעיל כמו למשל צירוף מילים שמתאר את המוצר שעצם השימוש הממושך בהן בקשר עם המוצר יצר אצל הקהילה את הזיקה של הסימן אליו. 
 
רשם סימני המסחר אשר דן בערעור קבע כי אין מניעה גורפת לרשום סימני מסחר על סיסמאות, ובלבד שענו על דרישת האופי המבחין של הסימן על פי סעיף 8(ב) לפקודת סימני המסחר. הרשם בחן את הסימן המתבקש לרישום, ואת השאלה האם הוא מהווה סיסמא אקראית המתארת את השירות או המוצר, איכותו, מחירו וכיו"ב אשר אין בה כדי לרמז על מקורו של אותו שירות או מוצר, שאם כן לא תהיה בעלת אופי מבחין ולא תזכה ברישום.

הרשם קבע כי הסימן נשוא הערעור אינו סיסמא גרידא שנועדה להוות אמצעי קידום או אווירה או תחושת שבח, אלא מדובר בסימן הנוגע במישרין ואפילו מרמז על הטובין, הן במובן שאדם יכול להחזיק יהלום בכיסו, והן במובן המשתמע- יהלום המצוי גם בהישג ידו של המחזיק בו.

מכל האמור עולה כי סיסמא שמתארת אלמנט ייחודי למוצר ומזוהה באופן אינהרנטי עם המוצר עשויה להתקבל לרישום כסימן מסחר על אף עמדת רשם סימני המסחר לגבי ססמאות.    

הרשם קבע כמו כן מדרג על פיו אופי מבחין אינהרנטי חזק יותר מאופי מבחין נרכש, ולפיכך גם בהעדר האחרון, ניתן לרשום סימן מסחר על סיסמא, וכי סיסמא נעדרת אופי מבחין אינהרנטי אך בעלת אופי מבחין נרכש, לא תהיה כשירה לרישום.
מדבריו של הרשם לא ברור אם הקביעה נאמרה בהערת אגב, אך יכול ומעתה לא יהיה די בססמאות אשר נטבעו בתודעה של הציבור כנקשרות עם המוצר, על מנת להירשם כסימן מסחר, ויהיה עליהן אף ליצור זיקה ברורה בין המוצר או השירות לסימן עצמו.

עוד בנושא: היקף ההגנה בסימן מסחרי - פסק דין חדש של העליון

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

זכויותיו של מעצב אופנה בעיצוביו

האם זכאי מעצב אופנה לתבוע בגין העתקת דגמים בעיצובו, מה הן זכויותיו המשפטיות, וכיצד בידיו להגן על זכויות אלו? בפסק דין שניתן לאחרונה בחן בית המשפט המחוזי בתל אביב, תובענה בעילות משפטיות רבות אשר הוגשה בגין העתקה לכאורה של דגמים ועיצובים מתחום האופנה, וממנה ניתן ללמוד על זכויותיו של מעצב אופנה בדגמים בעיצובו.

עו"ד פשיטת רגל בחיפה

אנשים אשר מגיעים לפשיטת רגל בגלל חובות אישיים או עסקיים נתונים במצב כספי קשה. במקרים רבים, החובות מעיקים עליהם והם מוגבלים בניהול מערכת חיים נורמאלית וסדירה. מצב כספי מהסוג הזה מוביל למצב נפשי קשה מאוד והדבר יכול להגיע אף לנדודי שינה, ללחץ נפשי לאורך כל שעות היממה, ובמקרים חמורים, גם למחשבות אבדון. 

הצטרפות ישראל לפרוטוקול מדריד - רישום סימולטני של סימני מסחר בעולם

בחודש ספטמבר ייכנסו לתוקפם התיקונים לפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972 ותקנות סימני מסחר (יישום פרוטוקול מדריד), התשס"ז-2007 בעקבות חתימתה של מדינת ישראל על פרוטוקול מדריד והצטרפותה לחברות בפרוטוקול תחת ארגונו של ה- WIPO, וניתן יהיה להגיש בארץ בקשה בין לאומית לסימן מסחר אשר מקנה הגנה ב-85 מדינות בו זמנית.

היקף ההגנה בסימן מסחרי - פסק דין חדש של העליון

מה היקף ההגנה אשר יש לתת בסימן מסחר? האם בעל הסימן רוכש זכויות במילים המופיעות בסימן המסחר הרשום על שמו? בעניין אשר נדון בפני בית המשפט העליון ניתן החודש פסק דין מפורט.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי