פורסם ב 5/2/2011 ע"י עו"ד קרן בק פוגל

חברת די קארד ביקשה להפיץ כרטיס פלסטי קטן ועליו מודבקים יהלומים קטנים ביותר (נקודות) שהם תוצר לוואי של ליטוש יהלומים, ולאפשר שווק יהלומים בסדר גודל כזה לקהל הרחב. על המוצר בקשה החברה לטבוע את הסיסמא
 “A Diamond in your pocket” , ולרשום אותה כסימן מסחר. בקשת החברה נדחתה על ידי מחלקת סימני המסחר הן בשל עמדת הרשם בעניין רישום סיסמאות כסימן מסחר, והן בשל העדר אופי מבחין.
 
מהו אופי מבחין
הפסיקה חלקה את הגדרת האופי המבחין לשניים:
אופי מבחין אינהרנטי הוגדר בפסיקה כסימן אשר מעצם טיבו, יש בו כדי ליצור זיקה ברורה בין הטובין לבעל הסימן ולהפריד בין הטובין המיוצרים על ידו לטובין המיוצרים בידי אחרים. דוגמא לכך יכול להיות למשל שם מסחרי המסביר את המוצר או את ייחודיותו והסימן הוא תיאור ייחודי למוצר ומרמז בעצם על מקורו של אותו מוצר או שירות.
אופי מבחין נרכש, אם כן הוגדר כסימן אשר השימוש הנרחב והממושך שנעשה בו יצר זיקה בין הטובין לבעל הסימן כאמור לעיל כמו למשל צירוף מילים שמתאר את המוצר שעצם השימוש הממושך בהן בקשר עם המוצר יצר אצל הקהילה את הזיקה של הסימן אליו. 
 
רשם סימני המסחר אשר דן בערעור קבע כי אין מניעה גורפת לרשום סימני מסחר על סיסמאות, ובלבד שענו על דרישת האופי המבחין של הסימן על פי סעיף 8(ב) לפקודת סימני המסחר. הרשם בחן את הסימן המתבקש לרישום, ואת השאלה האם הוא מהווה סיסמא אקראית המתארת את השירות או המוצר, איכותו, מחירו וכיו"ב אשר אין בה כדי לרמז על מקורו של אותו שירות או מוצר, שאם כן לא תהיה בעלת אופי מבחין ולא תזכה ברישום.

הרשם קבע כי הסימן נשוא הערעור אינו סיסמא גרידא שנועדה להוות אמצעי קידום או אווירה או תחושת שבח, אלא מדובר בסימן הנוגע במישרין ואפילו מרמז על הטובין, הן במובן שאדם יכול להחזיק יהלום בכיסו, והן במובן המשתמע- יהלום המצוי גם בהישג ידו של המחזיק בו.

מכל האמור עולה כי סיסמא שמתארת אלמנט ייחודי למוצר ומזוהה באופן אינהרנטי עם המוצר עשויה להתקבל לרישום כסימן מסחר על אף עמדת רשם סימני המסחר לגבי ססמאות.    

הרשם קבע כמו כן מדרג על פיו אופי מבחין אינהרנטי חזק יותר מאופי מבחין נרכש, ולפיכך גם בהעדר האחרון, ניתן לרשום סימן מסחר על סיסמא, וכי סיסמא נעדרת אופי מבחין אינהרנטי אך בעלת אופי מבחין נרכש, לא תהיה כשירה לרישום.
מדבריו של הרשם לא ברור אם הקביעה נאמרה בהערת אגב, אך יכול ומעתה לא יהיה די בססמאות אשר נטבעו בתודעה של הציבור כנקשרות עם המוצר, על מנת להירשם כסימן מסחר, ויהיה עליהן אף ליצור זיקה ברורה בין המוצר או השירות לסימן עצמו.

עוד בנושא: היקף ההגנה בסימן מסחרי - פסק דין חדש של העליון

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

אופציות לעובדים - תגמול שהוא כשותפות בעסקי החברה

בעלי חברות, ובעיקר חברות טכנולוגיה בתחילת דרכן התלויות בהון ראשוני קטן או אף מתנהלות ללא הון ראשוני כלל,  מתחבטים לא אחת בשאלה כיצד לתגמל את עובדיהם, בעיקר עובדים איכותיים אשר נדרשים למיזם או לעסק על מנת להקימו ולפתחו, וכיצד יוכל להתחרות בתנאי העבודה האטרקטיביים אשר מוצעים לאותם העובדים בשוק. בעלי חברות מסוג זה נדרשים ליצירתיות בתגמול עובדיהם ולפיכך השתרשה בשוק השיטה של תגמול עובדים באמצעות הקצאת אופציות או מניות של החברה לעובדים.  

זכויות יוצרים - מספר הפרות במסכת אחת של מעשים

 תמונות אישיות שלנו שאנו משתפים ברשתות חברתיות ובאתרים לשיתוף קבצים מקנות לנו זכויות יוצרים בתמונות: הן זכויות כלכליות המגנות על אחרים מפני שימוש בהן והן זכויות מוסריות המקנות לנו את הזכות לקרדיט ליד התמונה ולשמיה על שלמותה. השימוש ללא רשות בתמונות לצורך הפקת רווחים בידי גופים מסחריים מנוגד לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007. לעיתים הפגיעה בנו נובעת עקב השקעת זמן ומאמץ רב ביצירת התמונה ולעיתים עצם השימוש ללא רשותנו ומבלי שנקבל על כך את הקרדיט הראוי הוא הגורם העיקרי לפגיעה. לאחרונה פסק בית המשפט המחוזי בירושלים בסוגיה של שימוש באירוע נקודתי אחד במספר רב של תמונות ודן בשאלה האם על כל שימוש בתמונה כזו יש לפצות את בעלי התמונה.

אחריות דירקטורים ונושאי משרה בראי חוק החברות וההגנות עליהם

ביצוע תפקידם של נושאי משרה בתאגידים - דירקטורים, מנכ"לים ומנהלים בחברה, אוצר בחובו אחריות נרחבת, במסגרתה נחשפים אותם נושאי המשרה לתביעות על ידי החברה או על ידי צדדים שלישיים בגין מעשיהם ו/או מחדליהם. בשנים האחרונות אנו רואים תמורות משמעותיות בנושא אחריותם של הדירקטורים ונושאי המשרה בתאגידים אשר באות לידי ביטוי בדין בארץ ובעולם. המאמר להלן יסקור את חובות נושאי המשרה וההגנות עליהם כפי שהן באות לידי ביטוי בחוק החברות.

קצת על תובענות יצוגיות

מה היא תובענה ייצוגית, למה היא נועדה ומהם השלבים להגשתה ולאישורה?

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי