פורסם ב 24/1/2019 ע"י מאמרי מערכת ליגל אינפו

חוק שירותי תעופה נחקק בשנת 2012 ומתייחס לסיוע ופיצוי בשל טיסה ובשינוי בתנאיה. החוק מדבר על פגיעות מהותיות בנוסע בין היתר סירוב להטיס נוסע, ביטול טיסה, עיכוב טיסה, הקדמת טיסה, שינוי בתנאי כרטיס הטיסה. פגיעות מהותיות מזכות את הנוסעים בסיוע, ופגיעות חמורות יותר אף להשבת כספו ובפיצוי כספי נוסף.

להלן נפרט בקצרה על התרחישים השונים בהם ניתן לקבל פיצוי לפי חוק שירותי תעופה:

  1. סירוב להטיס נוסע בשל "אובר-בוקינג" (רישום יתר) - במקרה כזה רשאית החברה לפנות לנוסע אחר ולהציע לו פיצוי כספי בתמורה להסכמתו לעלות על הטיסה. החברה חייבת לדאוג להטיס אותו במועד אחר. במידה ואין מתנדב הנוסע שמנוע לעלות לטיסה יזכה בפיצוי כספי.
     
  2. ביטול טיסה - כאשר מועד הטיסה המקורי נדחה בשמונה שעות ומעלה מהמועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה. הטיסה תיחשב כטיסה שבוטלה לצורך קבלת פיצוי כספי.
     
  3. איחור בטיסה - עד שעתיים אין הדבר נחשב איחור. על איחור של שעתיים ומעלה זכאי הנוסע לקבל מזון, שתייה ושירותי תקשורת. במקרה של איחור שבין 5 ל-8 שעות הוא זכאי למזון, שתייה ותקשורת, ובנוסף, החזר של  התמורה המלאה של כרטיס הטיסה כולל מיסים והיטלים או כרטיס חלופי ופיצוי כספי. במידה והוצע לו כרטיס חלופי למחרת היום והוא הסכים לקבלו הוא יהיה זכאי לסידורי לינה והסעה. הפיצוי הכספי נקבע על פי מרחקי הנסיעה ליעדים.
     
  4. הקדמת טיסה - במידה והטיסה הוקדמה בחמש שעות הוא זכאי לכרטיס טיסה חילופי או להשבת כספו.
     
  5. שינוי בתנאי הטיסה - אם הנוסע הועבר ממחלקת תיירים למחלקה ראשונה או עסקים הוא לא חייב לשלם תוספת עבור השדרוג. אם הוא הועבר ממחלקה ראשונה למחלקות אחרות הוא זכאי לפיצוי כספי בהתאם לקריטריונים שנקבעו בהתאם להרעת מקומו במטוס. הפיצוי יכול להיות בין 60% ל-100% ממחיר הכרטיס.

מתי נוסע לא זכאי לפיצוי או הטבות?

נוסע לא זכאי להטבות אם קיבל הודעות רשמיות על שינויים די זמן לפני הביטולים או העיכובים כפי שנקבע בחוק. בנוסף, אם קיבל את כרטיס הטיסה ללא תשלום או בתעריף מיוחד שלא ניתן לציבור במישרין או בעקיפין. קיימים מצבי ביניים שונים בהם לא יינתן פיצוי כספי אלא רק מזון ושתייה - בעת שביתה ועיצומים, עיכוב או ביטול בגלל הנושא של חילול שבת, במקרים שאינם בשליטתו של המפעיל דוגמת מצב חירום ומלחמה, פגם שהתגלה במטוס על ידי היצרן ועוד.  קיימים מצבים מורכבים נוספים ומומלץ לברר עליהם כאשר הם קורים.

החוק חל על טיסות לחו"ל לרבות טיסות עם חניות ביניים בשדות תעופה זרים, וכן, בטיסות פנים. התנאים לקבלת ההטבות הם כאשר הנוסע התייצב  במועד בבידוק (אלא אם כן קיבל הודעה שהטיסה בוטלה). הנוסע יכול להגיש תלונה לחברה עצמה ויכול להיעזר בסוכנות הנסיעות שטפלה בסידורי הטיסה שלו. הסוכנות תפנה למפעיל הטיסה ותסייע ללקוח ככל שנדרש. במידה, ולדעתו, הוא לא קבל את ההטבות המגיעות לו הוא יכול לפנות לערכות משפטיות לקבלת סעד מתאים.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

חוות דעת של מומחה בעניין שאינו רפואי

סיקור מיוחד בנושא חוות דעת רפואית משפטית - על סוגי חוות דעת שונות, חוות דעת כלכלית, חוות דעת בעניינים פורנזיים וחוות דעת של גורמים סוציאליים ולמי כדאי לפנות בכל אחד מן המקרים?

פשיטת רגל - ההליך המשפטי והשלבים המרכזיים

מהי פשיטת רגל, כיצד מתנהל ההליך המשפטי ומהם השלבים המרכזיים?

עו"ד צבאי – הדרך הנכונה להתנהל עם הצבא

אם אתם נמצאים בשלב שבו אתם לא מסתדרים עם המערכת הצבאית, ואתם פשוט לא מצליחים להציג את הצד שלכם בצורה ראויה בכוחות עצמכם, אז פניה אל עורך דין צבאי שידע לעזור לכם זה ללא ספר רעיון נהדר שיהיה כדאי לכם לקחת בחשבון.

עורך דין מנהלי

מנהו עורך דין מנהלי? במה הוא מתמחה ובאלו מקרים יש לפנות לעורך דין בתחום זה? המידע המלא במאמר הבא

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי