פורסם ב 9/4/2010 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

תשלום המזונות הינו חיוב כספי, כלכלי ומתחדש מדי חודש בחודשו ולא ניתן להימלט ממנו. המדובר בחיוב המקבל תוקף של פס"ד. ועוד – החיוב הינו בין האב לבין האם. האב חייב לשלם את המזונות לידיה של האם – עבור הילדים. מאידך, הסדרי הראיה, הם במישור אחר לגמרי. המדובר, אמנם גם בהתחייבות כלשהי, שנוטל על עצמו האב, בין במסגרת הסכם הגירושין ובין באמצעות פסק דין עצמאי, ואולם זו התחייבות אשר נתפסת יותר במישור המוסרי, הערכי. ועוד – היא חלה במערכת היחסים בין האב לבין ילדיו. זו לכאורה התחייבות של האב כלפי ילדיו.
אם כך, מדוע שיהיה קשר בין השניים?
 
מה בין הסדרי ראיה לתשלום המזונות? האם קיימים יחסי גומלין בין השניים?
לכאורה, לא צריך להיות כל קשר. הרי, תשלום המזונות הינו חיוב כספי, כלכלי ומתחדש מדי חודש בחודשו ולא ניתן להימלט ממנו. המדובר בחיוב המקבל תוקף של פס"ד. ועוד – החיוב הינו בין האב לבין האם. האב חייב לשלם את המזונות לידיה של האם – עבור הילדים. מאידך, הסדרי הראיה, הם במישור אחר לגמרי. המדובר, אמנם גם בהתחייבות כלשהי, שנוטל על עצמו האב, בין במסגרת הסכם הגירושין ובין באמצעות פסק דין עצמאי, ואולם זו התחייבות אשר נתפסת יותר במישור המוסרי, הערכי. ועוד – היא חלה במערכת היחסים בין האב לבין ילדיו. זו לכאורה התחייבות של האב כלפי ילדיו.

אם כך, מדוע שיהיה קשר בין השניים?
בשטח, נוטות הנפשות המעורבות לקשור את החיובים השונים, כל אחד מסיבותיו הוא, ובכך להביא את הצד השני לקיים את התחייבויותיו. כך, אב שאינו משלם את מזונות הילדים באופן סדיר, מוצא את עצמו פעמים רבות תחת איום, אשר פעמים אף מתממש, כי לא יקבל את ילדיו אא"כ יסדיר את ענין הכספים. מנגד, אם אשר משבשת את הסדרי הראיה, מוצאת עצמה תחת איום כי לא תקבל את מזונותיהם באותו חודש.  
 
משפטית, גם אם אב אינו משלם את מזונות הילדים, עדיין ביהמ"ש לא ימנע ולא יפגע בהסדרי הראיה שלו עם ילדיו, הואיל וזכותם העצמאית של הילדים לקשר קבוע ושוטף עם אביהם – גוברת על זכותה של האם למזונות בעבורם. כך, במידה וביהמ"ש משתכנע כי האם מחבלת בהסדרי הראיה של האב עם הילדים, הוא עלול לפגוע בגובה המזונות שנפסקו בעבורם.  מנגד – ובכיוון ההפוך – אב אשר אינו מקיים את הסדרי הראיה וכמעט שאינו נוטל חלק בחיי ילדיו ואינו שותף להם, ולמעשה עיקר הנטל או כולו נופל על כתבי האם, עשוי למצוא עצמו מחויב במזונות גבוהים יותר, בגין כך. כיום, קיימת נטייה הולכת וגוברת לחייב אב לקחת חלק בגידול הילדים, ולעמוד בהתחייבויותיו להסדרי הראיה, ואף לאמוד את חלקו זה בכסף, במידה ואינו עושה כן. עם זאת, חשוב לציין כי הכל תלוי בנסיבות הענין ובהקשר הדברים.

האמור לעיל מהווה מאמר כללי ואין לראות בו ייעוץ משפטי מכל סוג.
 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

מזונות ילדים - החובה של כל אב ואם בישראל

סיקור מקצועי מיוחד בנושא מזונות ילדים, החשיבות הגדולה והמשמעותית שבהם, הצרכים ההכרחיים השונים, טווח הגילאים הנדרש לתשלום, החוק בנושא ועוד.

בגדת בבן/בת הזוג - האם תשלם/מי על כך?

מסתבר שלבגידה לא בהכרח יש השלכות משפטיות, והדבר תלוי רבות היכן מנהלים את הסכסוך, בבית הדין הרבני או בבית המשפט האזרחי לענייני משפחה. עם זאת, בשנים האחרונות, גם בית הדין הרבני מוגבל בהחלטות שלו, בעקבות ביקורת של בג"צ. ראו להלן פסק דין תקדימי אשר קבע כי אף אם במקרים מסויימים ניתן לראות באחד מבני הזוג כנושא באחריות גדולה יותר לפירוק התא המשפחתי, עדיין אין בכך כדי להצדיק פגיעה בזכויותיו הכלכליות והרכושיות.

גם ידועים בציבור יורשים את בני זוגם

האומנם בני זוג שהינם ידועים בציבור, יורשים האחד את השני? האומנם זכות זו הינה אוטומטית? האומנם זכות זו ברורה מאליה? האם צד ידוע בציבור המעוניין להותיר את רכושו לבני משפחה אחרים ולא לבן-הזוג, האם עליו לערוך צוואה, על מנת למנוע מצב בו יירש בן הזוג את רכושו?

פיצויים בגין הפרה של חוזה נישואין. היש דבר כזה? ומה זה אומר?

ובכן, יותר ויותר מתחילים בתי המשפט להכיר בנזקים שונים אשר נגרמו למי מהצדדים הנשואים כתוצאה מהתנהגותו הפוגענית של הצד השני, ואף פוסקים פיצויים כספיים לטובת הצד הנפגע. וודאי שלא בכל מצב, ולא באופן שגרתי, שכן חיי הנישואין סבוכים, רצופים בעליות ומורדות ובני הזוג עצמם הינם אנשים בוגרים ועצמאיים ועליהם לקבל אחריות על התוצאות הנובעות מהמעשים שלהם.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי