פורסם ב 4/5/2011 ע"י עו"ד קרן בק פוגל

היום התעורר צד חדש לבעיה של יוצרים ומוזיקאים שעד עתה הייתה מוגבלת לשיתוף הקבצים הבלתי חוקי על גבי האינטרנט, התופעה שבה מופצים הסרטונים ('קליפים') ביוטיוב.

הפגיעה בזכויות יוצרים במקרה המדובר

יואב קוטנר סקר בחדשות ערוץ 10 בינואר האחרון את התופעה שבה מועלים ליוטיוב ולאתרים פרטיים נוספים באינטרנט קליפים וסרטונים של אומני עבר, על ידי אין ספור אנשים שאף אחד מהם אינו מחזיק בזכויות הקנייניות של היצירות הללו. הכתבה התמקדה בסרטונים של זמר עיברי ותיעוד של להקות צבאיות בשחור לבן המופצות באינטרנט, בדגש על יוטיוב, ע"י אדם ששם לו למטרה להפיץ את הסרטונים ולשמר את המוסיקה העברית דרכם. הבעייתיות מתעוררת כיוון שנראה שסרטונים אלו מועלים לרשת מבלי לתגמל ואפילו מבלי לבקש את רשותם של בעלי זכויות היוצרים. אך אותו אדם לא הסתפק בכך ועל פי אותה כתבה פעל כדי לקבל מהמאגר שנמצא בארכיון רשות השידור חומר מצולם נוסף והביע תקווה כי בעתיד החומר בכלליותו יתפרסם ברבים להנאת הציבור. חוקי קניין רבים ברחבי העולם, וכך גם בישראל חוק זכויות יוצרים, אוסרים על העלאת חומר כזה ללא רשות של בעלי הזכויות הקנייניות בו, וכך אוסר גם תקנון השימוש באתרים אלו כדוגמת יוטיוב.

הדיון בעד ונגד שיתוף הקבצים

כדוגמה, הובא בכתבה המקרה של הגששים שפנו ליוטיוב על מנת להסיר כל סרטון שפורסם בו ללא רשותם, כפי שיוטיוב עשו ומחויבים לעשות גם בעתיד אם יקבלו פנייה מבעלי זכויות הקניין ביצירה. אותו אדם שהפיץ את הסרטונים טען מנגד כי הפצת החומרים בקרב הציבור הוא בבחינת קידום ושימור של נכסי צאן ברזל של תרבותינו. בכך בעצם מתעוררת הדילמה הקבוע שבדיני קניין רוחני, הצורך הציבורי בהפצת מגוון תרבותי רחב וזאת אל מול הרצון לתגמל כראוי את היוצרים על ידי תגמולים, שמירת זכויות יוצרים, זכויות לתביעת פיצויים וכיו"ס, על מנת לעודד את היצירה וכדאיותה.

 

סיכום ופתרון אפשרי

כפי שצוין במאמרנו בנושא שיתוף קבצים וזכויות יוצרים באינטרנט, העולם הטכנולוגי של היום פורץ גבולות והעולם המשפטי כהוויתו אינו מספיק להתאים את עצמו למציאות המשתנה בכל הנוגע לזכויות בקניין רוחני. האכיפה של חוקים המטפלים בנושא מגוחכת ולא יעילה לאור המהירות והקלות שבהן ניתן להפיץ את החומר ברבים ולהפר בכך את זכויות הקניין הרוחני של אותו יוצר.לכן, אנו חוזרים על דעתינו כי בעולם הטכנולוגי-צרכני של היום יש צורך במציאת פתרונות חדשניים על מנת לתגמל את היוצרים ולעודד אותם להמשיך וליצור יצירות חדשות לטובת התרבות של כולנו. גולשים רבים המעדיפים לשלם מחיר נמוך כדי להימנע מלעבור על חוקי הקניין הרוחני, יכולים לעשות זאת כיום באתרים רבים המאפשרים הורדה של סרטים , פרקים בודדים בסדרות, שירים בודדים מתקליט וכיו"ב בתמורה למחיר נמוך לכל רצועה. לתפיסתנו גם אתרים נוספים ובראשם יוטיוב צריכים לנהוג בצורה דומה. עליהם לרכוש את מבעלי הזכויות את הזכויות לשידור או לקבל רשיון מהם לעשות כן, ולתגמל אותם על הפצת יצירתם מתוך תפיסה עיסקית כי אותם סרטונים יגבירו את כניסת הגולשים לאתרם ויעלו את רווחיהם התלויים בכמות הגולשים באתר. בצורה זו יושגו שתי המטרות, אותם יוצרים יזכו לרווח הוגן מפרי יצירתם תוך שמירת זכויות היוצרים שלהם ומצד שני אותם סרטונים יופצו לציבור וישמרו במקום שיעלו אבק במרתפי ארכיונים במדינה.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

שמירה על הפרטיות של האזרח על ידי גופים מסחריים

אנו נוהגים למסור, מדי יום, לידי מספר רב של גורמים, מסחריים וציבוריים, מידע אישי הכולל לרוב פרטים גם אודות קרובי משפחה. מועדוני לקוחות, גלויות מידע שאנו ממלאים בתמורה למתנה, וטפסים אינטרנטיים האוספים מידע, הם כולם בסיס למאגרי מידע אשר נאסף על ידי חברות מסחריות אודותינו. לא ניתן להפריז בחשיבותו של מידע זה, והוא משמש חברות מסחריות לצורך שיווק מוצריהן ופילוח שוק הצרכנים. אךהאם המידע אודותינו נשמר כראוי?

קצת על תובענות יצוגיות

מה היא תובענה ייצוגית, למה היא נועדה ומהם השלבים להגשתה ולאישורה?

ניסוח תקנון משפטי המתאים לכל חנות באינטרנט

על מנת להגן על עצמו מבחינה משפטית בעליה של חנות באינטרנט צריך לכלול באתר האינטרנט שלו תקנון משפטי המחייב אותו ואת הלקוחות מבחינה משפטית. במאמר הבא תקבלו מידע על ניסוח תקנון שכזה בצורה שמתאימה לכל חנות באינטרנט.

אחריות דירקטורים ונושאי משרה בראי חוק החברות וההגנות עליהם

ביצוע תפקידם של נושאי משרה בתאגידים - דירקטורים, מנכ"לים ומנהלים בחברה, אוצר בחובו אחריות נרחבת, במסגרתה נחשפים אותם נושאי המשרה לתביעות על ידי החברה או על ידי צדדים שלישיים בגין מעשיהם ו/או מחדליהם. בשנים האחרונות אנו רואים תמורות משמעותיות בנושא אחריותם של הדירקטורים ונושאי המשרה בתאגידים אשר באות לידי ביטוי בדין בארץ ובעולם. המאמר להלן יסקור את חובות נושאי המשרה וההגנות עליהם כפי שהן באות לידי ביטוי בחוק החברות.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי