פורסם ב 6/9/2010 ע"י עורכת דין גליה שמילוביץ- גרינגרד

                                           זכויות העובדת המצויה בטיפולי פוריות


חוקי העבודה הכירו באופן מוגבל בצורך להגן על מי שזקוק לטפולי פוריות.
עובדת רשאית להעדר מעבודתה על חשבון ימי המחלה, לצורך 4 סדרות טפוליות בשנה. כל סדרה תהא בת 16 ימים, אם העובדת מועסקת במקום עבודה בו נהוג שבוע עבודה של חמישה ימים. אם נהוג שבוע עבודה של שישה ימים, תהא כל סדרה בת 20 יום. על העובדת להודיע למעבידה מראש על היעדרותה.
 בהגדרה שבתקנה נקבע, כי המונח 'סדרה טיפולית' יחול במקרים של הפריה חוץ גופית, אולם, הנטייה היא להרחיב את הפירוש גם לסוגים נוספים של טיפולי פוריות.  

עובד, הנמצא בטיפולי פוריות, רשאי להעדר לא יותר מ-12 יום בשנה.
תקופת הטיפולים, אם אושרה על-ידי הרופא המטפל, תחשב כחלק מימי המחלה להם זכאים העובדת או העובד.
המשמעות היא, שלעובד לא מתווספים ימי מחלה לצורך טיפולים אלא ימי המחלה לצורך טיפולים הינם חלק ממכסת הימים שצובר כל עובד במהלך עבודתו.
 
איסור פיטורים במהלך טיפולי פוריות: אין לפטר עובד או עובדת המצויים בתהליך של טפולי פוריות לקראת ילדם הראשון או השני. הפיטורים אסורים גם במשך תקופה של 150 ימים לאחר תום ההיעדרות  ובטרם חלפו שנתיים מתחילת הטיפול.
היתר לפיטורים במצב זה ינתן ע"י משרד התמ"ת. המעסיק או העובדת רשאים לפנות למפקחת על עבודת נשים במשרד התמ"ת, בכדי לקבל אישור לפיטורים, או בכדי לדווח על פיטורים, שבוצעו ללא אישור. המפקחת היא הסמכות מטעם השר להחלטות בנושא זה. על המפקחת לשמוע את טענותיהם של שני הצדדים.

מקרה לדוגמא: לאחרונה פנתה למשרדנו עובדת המצויה מזה כשנה בטיפולי פוריות, בשלב ההפריות החוץ גופניות.
העובדת סיפרה לנו שהחברה בה היא מועסקת מזה כארבע שנים, נקלעה לקשיים עקב המצב במשק.
מעסיקה מבצע בימים האחרונים קיצוצים נרחבים בכוח האדם והוא זימן גם אותה לשיחת פיטורים וזאת על אף שידוע לו על דבר היותה מטופלת פוריות.

העובדת פנתה אלינו בעניין לקבלת יעוץ וסיוע.
המלצנו לעובדת לפנות למשרד התמ"ת ולעמוד על זכותה לאיסור פיטורים, בעיקר על רקע העובדה, שתפקידה של העובדת שלנו הינו חיוני לחברה וכי סביר להניח שבמקומה יעסיק המעסיק עובד/ת אחרת.
ליווינו את העובדת לדיון במשרד התמ"ת, שם קבעה המפקחת כי על המעסיק להמשיך להעסיק את העובדת ולהימנע מפגיעה בזכויותיה על רקע היותה מטופלת פוריות.
אנו ממליצים לכל עובד או עובדת המצויים בתהל
יך של טיפולי פוריות להכיר את זכויותיהם ולדאוג לשמרן.

האמור לעיל הינו מאמר משפטי כללי ואין לראות בו או בתוכנו משום ייעוץ משפטי. לקבלת ייעוץ משפטי פרטני אנא פנו אלינו למשרדנו בטל: 03-5444860.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

פיטורים בהריון

אחת מהתופעות היותר נפוצות שפוגעות בזכויות הנשים בעבודה היא הפיטורים בהריון. בישראל קיים חוק זכויות העובדים שמרכז בתוכו את מספר זכויות שמגנות על העובדים מפגיעה מיותרת או לא הוגנת.

"רשימת מכולת" של זכויות העובד בעת סיום עבודתו

כולנו יודעים שכאשר מפטרים אותנו, החל מתום שנת עבודה ראשונה, אנו זכאים לפיצויי פיטורים אבל רבים מאתנו נוטים לשכוח, כי במהלך שנות עבודתנו נצברות לנו זכויות נוספות שבצדן, לעיתים, סכומי כסף לא מבוטלים. רגע לפני שסוגרים את הדלת, מומלץ לעבור על "רשימת המכולת" של הזכויות להן אנו זכאים עם תום תקופת העבודה ולבדוק: האם המעביד שלם לנו את כל המגיע לנו?

זכויות העובדת בהריון

שמירה על מקום עבודה (שלא לדבר על ניהול קריירה) בזמן הריון אינה פשוטה, ואינה מובנת מאליה. מעסיקים רבים אינם מקבלים בעין יפה את עובדת ההריון והאימהות הבאה בעקבותיו. כאשר ההריון מצריך שעות היעדרות, המצב הופך למורכב עוד יותר. בחוקי העבודה מוקדש מקום נרחב לנושא זכויותיהן של נשים עובדות המצויות בעיצומו של המסע להורות. לפניכן סקירה כללית של זכויותיכן במהך ההריון. כמובן, שעל הזכויות הקבועות בחוק יכולים להתווסף הסדרים קיבוציים או חוזי עבודה אישיים המעניקים זכויות נוספות על הקבוע בחוק. בנוסף, ניתן למצוא במדור דיני עבודה כאן באתר, מאמר מקיף הדן בזכויות העובדת לאחר הלידה

עו"ד דיני עבודה - ככה תמצאו את איש המקצוע הנכון

בשל הביקוש הרב בשנים האחרונות לעורכי דין בתחום, ישנם לא מעט עו"ד המציעים את שירותיהם לכל דורש - עם זאת, כדי לבחור בטובים ביותר יש לשים לב לכמה וכמה דגשים חשובים אותם ריכזנו עבורכם כאן.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי