פורסם ב 6/7/2019 ע"י עו"ד מיכל ישראלי

רשלנות רפואית הינה רשלנות בטיפול שניתן על ידי  בעל מקצוע רפואי ו/או פרה רפואי.
היינו עוסקים כדוגמת: רופא, אחות, רוקח, טכנאי רנטגן, רופא, אחות, טכנאי רנטגן, רוקח וכד'.
מטופל אשר נפגע בעקבות טיפול רפואי רשלני, רשאי להגיש תביעת רשלנות רפואית בגין הנזקים שנגרמו לו.

כיצד בוחנים האם אכן התרחשה רשלנות רפואית?
סעיף 35 לפקודת הנזיקין קובע מהי עוולת הרשלנות, כדלקמן:
"עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות, או שבמשלח-יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח-יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות - הרי זו התרשלות..."

המשמעות היא, שכאשר אנו רוצים לבחון האם אכן התרחשה רשלנות רפואית, יש לבחון האם בעל מקצוע רפואי כגון: רופא, לא נהג  בזהירות מספיקה, כפי שרופא סביר צריך לנהוג, כאשר הוא מטפל בלקוח.

פסיקת בתי המשפט קבעה  3 מבחנים עיקריים כדי לבחון קיומה של רשלנות רפואית:

  1.  חובת זהירות מושגית - האם באופן כללי בעל מקצוע רפואי ו/או פרה רפואי חייב להיזהר כאשר הוא מטפל בפציינט שלו. ואכן בתי המשפט קבעו שבאופן כללי רופא ו/או מטפל חב בחובת הזהירות כלפי המטופל.
     
  2.  חובת זהירות קונקרטית - בעת נשאלת השאלה האם הרופא הספציפי הי צריך לצפות התרחשות הנזק למטופל הספציפי? יודגש כי ברוב רובם של המקרים הנבחנים, הרופא היה צריך לצפות את הנזק.  לאחר שהובהר כי ברוב המקרים מוכרות מראש החובה המושגית והקונקרטית, הרי שיש רק  לבדוק את המבחן האחרון והעיקרי...
     
  3. הפרת חובת הזהירות? כדי לבחון האם אכן הופרה חובת ההירות, יש לבחון כיצד רופא סביר היה נוהג בנסיבות המקרה הספציפי. הרופא הסביר הינו רופא אשר התנהלותו תואמת את הספרות המקצועית העדכנית הקיימת בעולם הרפואה, הן מבחינת אבחון המקרה, הן מבחינת סוג הטיפול והן מבחינת אופן הטיפול.

כמובן שאין לטעות ולחשוב כי כל נזק הנגרם בעקבות טיפול רפואי מהווה רשלנות. באם הרופא נהג באופן סביר ואחראי ובהתאם לפרקטיקה הרפואית הנוהגת, הרי שגם אם נגרם נזק ו/או מות החולה, הרופא לא יישא באחריות.

וכפי שהייטיב השופט בייסקי לקבוע בע"א 280/60:
"המבחן אשר על בית המשפט לבחון בו מעשה או מחדל איננו מבחן של חכמים לאחר מעשה אלא של הרופא הממוצע בשעת מעשה; רופא בשר ודם עשוי לטעות, ולא כל טעות מהווה רשלנות." עם זאת, כאמור, טיפול שאינו תואם את הנדרש מרופא סביר מהווה רשלנות רפואית.

>> לקריאת מאמרים נוספים בנושאי רשלנות רפואית, לחצו כאן.

* האמור לעיל הינו מאמר משפטי כללי ואין לראות בו או בתוכנו משום ייעוץ משפטי.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

רשלנות רפואית במתן תרופות

מאמר מיוחד הסוקר את התרחישים השונים האפשריים לתרחיש של רשלנות רפואית בהקשר של טיפול לקוי ומתן תרופות.

איך להשמר לנפשכם בבחירת עו"ד רשלנות רפואית?

אם נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית, ממש לא משנה מהי בדיוק הסיבה לכם – אם הרופא היה כבר במשמרת השלישית שלו ברציפות כתוצאה ממחסור ברופאים, אם הצמידו לכם רופא מתלמד במקום רופא מומחה, כאשר אתם מגיעים למוסד רפואי, מגיע לכם לקבל את הטיפול המיטבי, ואם לא קיבלתם טיפול שכזה ובמקום זה נגרמו לכם נזקים חמורים, הרי שהגיע הזמן לחפש עו"ד רשלנות רפואית.

עורך דין רשלנות רפואית

כדי להבין את מהות התפקיד של עורך דין המתמחה בתחום של רשלנות רפואית, יש להבין תחילה את המונח המורכב הזה. באופן הבסיסי ביותר ניתן לכתוב שרשלנות רפואית היא מצב בו רופא סטה מרמת הזהירות ההגיונית והסבירה, והסטייה הזו הובילה לכדי נזק למטופל.

טיפים להכנת תביעת רשלנות

פעמים רבות נפגעי רשלנות רפואית לצערנו מצרים על כך שלא ניתנה להם הדרכה ראויה באשר לבניית התיק ועל כן נתקלים בקשיים במהלך ניהולו של תיק בבית המשפט. לאור האמור, להלן מספר עצות שימושיות לנפגע ו/או מי שחושד שנפגע בגין רשלנות רפואית.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי