פורסם ב 19/8/2009 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

            בן הזוג שלך הינו שותף אוטומטי בזכויותיך
 
מדוע נקודת המוצא של הדין לגבי בני זוג, הוא שיתוף בנכסים? מדוע לא לקבוע כי כל אדם אחראי באופן בלעדי לזכויותיו וחסכונותיו ונכסיו? מדוע העובדה כי אדם הוא נשוי, יוצרת זיקה ושיתוף של בן הזוג בפועלו ועמלו של משנהו?
 
בתי המשפט רואים בנכסים שנצברו על ידי אחד הצדדים, במהלך חיי הנישואין, כנכסים אשר גם לבן הזוג, זכויות בהם. ישאל המתעניין, מדוע אדם אשר עבד כל חייו והשקיע וצבר נכסים, ובת זוגתו לא עבדה, צריך לחלוק עמה את כל אשר עמל למענו?
 
הלכת השיתוף, אשר התפתחה במשך שנים על ידי בתי המשפט, מתבססת על ראיית המשפחה כתא אינטימי שבו כל אחד מבני הזוג תורם כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו בהתאם ליכולת המשפחה. ניתן לומר כי המשפחה היא גם מעין שותפות מסחרית.
 
משטר זה של שיתוף נועד ליתן מענה לתחושת הצדק של הציבור ושל האדם הסביר, כדי שאחד מבני הזוג, לרוב האישה, החי במשק בית משותף, לא ימצא עצמו מחוסר רכוש, כאשר הרכוש שנצבר במהלך הנישואין שייך רק לבן זוגו (לרוב לאיש).
 
בדרך כלל בן זוג נישא מתוך רצון לנהל משק בית משותף עם בן זוגו במערכת של אמון הדדי, אינטימיות והשקעה משותפת בחיים המשותפים, הכוללים עבודה מחוץ לבית, החזקת משק הבית המשותף וגידול הילדים. ההנחה הבסיסית היא כי שני בני הזוג בונים עתיד משותף, והם יחלקו את חייהם בטוב וברע, כך שהמאמץ שכל אחד עושה במהלך החיים המשותפים (כל אחד לפי יכולתו: גם אם רק אחד מהצדדים עובד מחוץ לבית) הוא גם לטובת שני בני הזוג והמשפחה כולה.
 
השיתוף הינו תוצר ערכי אידיאולוגי של מושגי הצדק, ההגינות והשוויון.
 
ואין המדובר דווקא בבני זוג אשר נישאו זה לזו, אלא גם בבני זוג אשר מנהלים משק בית משותף וחיים כבני זוג נשואים לכל דבר ועניין, היינו ידועים בציבור.
 
לאחרונה, אף הלכה הפסיקה צעד נוסף קדימה והרחיבה את השיתוף למה שנקרא "נכסי קריירה" כך שרואים את בן הזוג האחד שותף להתפתחות המקצועית והאישית של בן הזוג השני.
 
 
 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

האם בגידה בבן זוג מביאה לפגיעה בזכויותיו ברכוש?

רבים סבורים כי התשובה הינה חיובית ואף מחויבת המציאות. האומנם? החוק קובע כי רכוש אשר הצטבר במהלך הנישואין, שייך לשני בני הזוג בחלקים שווים ביניהם, ללא קשר על שם מי הרכוש רשום. הדבר חל גם על רכוש וגם על כספים וזכויות. עוד קובע החוק כי הוראותיו חלות על בית הדין הרבני.

הענקת מתנה/כספים לאחר המוות - אך ורק בדרך של צוואה

על פי החוק במדינתנו, הדרך הבלעדית לחלק רכוש לאחר המוות, הינה על דרך של צוואה בלבד. אדם אשר מבטיח או מתחייב כי לאחר מותו, הכספים יועברו למאן דהוא, הבטחה זו אין לה כל תוקף. כך גם, אם אדם שומר כספים לטובת אחר, כדי שאלה יעברו לאחר אחרי מותו, גם אז, אם אותו אדם אינו נותן הוראה מפורשת בענין זה בצוואה, הרי שאין לכוונתו כל תוקף ואי אפשר לקיימה

דיני משפחה: כיצד גובים חוב מזונות?

קיומו של פסק דין הקובע את חיובו של אב במזונות ילדיו, הוא נחמד. אך לא תמיד הוא מספק. אם האב בוחר שלא לקיים את פסק הדין ולא לשלם את המזונות, או לשלם באופן חלקי, יש צורך לקום ולעשות מעשה ולנקוט בפעולות אשר יביאו לידי גביית הכספים. רבים סבורים כי מערכת ההוצאה לפועל הקיימת בארץ, היא כזו שפועלת מעצמה ודואגת לגביית הכספים.

על הליך התנגדות לצוואה

רוב ההליכים המשפטיים בתחום הירושה, המתנהלים בבתי המשפט לענייני משפחה עוסקים בהגשת התנגדויות לצוואה על ידי יורשים שונים

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי