פורסם ב 22/8/2009 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

 פיצוי כספי לאשה בגין הסתרת מחלה של הבעל לפני הנישואין
 
בשנים האחרונות יותר ויותר נכנסים בתי המשפט לתוך נבכי מערכת היחסים בין בני זוג, ומנסה לבחון אותה ולשפוט אותה ולהכניס בה שיקולים של האדם הסביר, של צדק, של תום-לב ומידת המוסר. כך, למשל, כיום נוהגים בתי המשפט למשפחה לחייב בעלים סרבני גט בתשלום מאות אלפי שקלים לאשה, בגין אי שחרורה מעול הנישואין עמם. כך, נוהגים בתי המשפט לחייב גברים אלימים בפיצוי כספי לאשה, לאחר שהיא מוכיחה את הנזק אשר נגרם לה בגין כך. לאחרונה, בימים אלה ממש, פסק בית המשפט פיצוי בסך של 130,000 ₪ לאשה בגין נזקים כספיים ונפשיים אשר נגרמו לה על ידי בעלה והוריו. אלה, הסתירו ממנה, לפני הנישואין, את מצבו הנפשי של בעלה. הצדדים הכירו באמצעות שידוך ונישאו. מייד לאחר הנישואין, חוותה האשה איומים מצד הבעל ותקיפה פיסית, אשר נבעו, בין היתר, ממחלה נפשית ממנה סבל. האשה טענה כי לו ידעה על מצבו הנפשי, לא היתה בוחרת ומסכימה להינשא לו. בית המשפט שמע את הצדדים וקבע כי כאשר בני זוג מחליטים להתחתן, חלה עליהם החובה לנהוג בתום לב זה כלפי זו, וכי גם בנסיבות אינטימיות וביחסים בין אישיים ניתן להכיר בחובה זו, אשר באה דווקא מחוק החוזים. זהו חוזה לכל דבר וענין. בית המשפט קבע כי במקרה זה, גם הבעל וגם הוריו, הפרו את חובת תום הלב, בכך שהסתירו מהאשה פרטים בדבר מצבו הנפשי של הבעל לפני הנישואין. הבעל והוריו, העזו לטעון כי על האשה דווקא היתה מוטלת החובה לערוך בירור לגבי מצבו הרפואי של בעלה (כאילו הוא חפץ/נכס ואינו יכול לדבר). בית המשפט דחה אף טענה זו וקבע כי לא זו בלבד שמדובר במידע רפואי שהינו חסוי, אלא שאין לצפות מהאשה או מבני משפחתה שיעלו על דעתם במעמד האירוסין, כי הבעל סובל ממחלה נפשית ויחקרו אודות עברו הרפואי.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

האומנם יורש אדם את מלוא זכויות בן זוגו?

נדמה כי הדעה הרווחת בציבור הינה כי אדם שהלך לעולמו, והותיר אחריו אישה וילדים קטנים, הרי שרכושו וזכויותיו עוברים לאישה בלבד. לא כך הם פני הדברים. ראשית, מי שאינו טורח לערוך צוואה, יחולקו זכויותיו על פי הוראות חוק הירושה, היינו על פי ההיגיון והמוסר של אותם אנשים אשר ניסחו את החוק ויצרו אותו. הגיון זה - אינו בהכרח מתאים לרצונו ועמדותיו של המצווה.

צוואה - הכרחי לקבל יעוץ משפטי

התחום של צוואות, עזבונות וירושות הוא אחד התחומים המורכבים במשפט. על אחת כמה וכמה, כיום, עם מורכבות החברה המודרנית והמשפחות החדשות.  אדם אשר מעונין לערוך צוואה, מן הראוי כי יגש לעו"ד ויקבל יעוץ מקיף, בין ביחס לשאלות שיש לו, אם יש לו, ובין על מנת לקבל מידע ביחס לשאלות שאפילו אינו יודע לשאול.

דיני משפחה וירושה: מזונות מצומצמים לילד שנולד מתרומת זרע

בנסיבות בהן אשה פנויה מחליטה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת הנישואין, ומתרומת זרע של גבר, אשר לא ברורה נוכחותו ושותפותו בחייו של הילד, הרי שיש לראות באם כאשה שבאופן מודע, מראש, לקחה על עצמה אחריות גדולה יותר בגידולו של הילד ודאגה לכל צרכיו, ולכן חובתו של האב תצטמצם למזונות הכרחיים בלבד.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי