פורסם ב 12/6/2009 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

 אדם עורך צוואה והולך לישון בשקט כשהוא בטוח לחלוטין כי הוראותיו אשר כל כך הקפיד לחשוב עליהם ולרשום אותם באופן ברור ומפורש – יקוימו לאחר פטירתו כפי שניכתב בצוואה שכתב.

ובכן, בדרך כלל, אם אין בעיות מיוחדות, אכן כך הם פני הדברים. ואולם, הנה מקרה שהתרחש לאחרונה והגיע לכתלי בית המשפט: אשה מבוגרת נפטרה והותירה אחריה רכוש. לאותה אשה בן יחיד ומטבע הדברים וגם החוק, רכושה עובר באופן ישיר לבנה. ואולם, הבן נפטר כשנתיים לפני אמו. אותו בן הותיר אחריו 3 ילדים, 2 ילדות מנישואיו הראשונים וילד 1 מנישואיו השניים. אותו בן אף ערך צוואה בה הוריש את כל רכושו אך ורק לאותו ילד מנישואיו השניים. ביהמ"ש קבע כי רכושה של האם, הסבתא, יחולק בין 3 הנכדים בחלקים שווים ביניהם, היינו לכל הילדים, גם מהנישואין הראשונים וגם מהשניים. אמו של הילד מנישואין שניים הגישה ערעור והסתמכה על צוואתו של בעלה המנוח, כי הוא מבקש להוריש את כל רכושו רק לילד שנולד לו אחרון, ילדם המשותף. ביהמ"ש לא התבלבל ודחה את הערעור.

על פי חוק הירושה, חלקו של מי שנפטר לפני המצווה, יחולק בין כל צאצאיו של מי שנפטר, וביניהם בלבד. ישאל השואל, אם כך, מה הועילה הצוואה של הבן שנפטר? הרי זה כאילו לא ערך צוואה כלל? לא ולא! הצוואה תקפה לכל רכושו של הבן אותו צבר במהלך כל חייו ועד לרגע פטירתו. הבן לא זכה לקבל בעצמו את הרכוש של אמו, שכן הוא נפטר עוד לפניה.

והחוק קובע כי תחתיו ובמקומו, באים כל ילדיו. הרכוש של אמו, כלל לא נכנס לתוך הצוואה של הבן. הוא עדיין לא קיבל את הרכוש, גם לא כאשר נפטר. לכן, הצוואה אינה רלוונטית. החוק קובע באופן ברור ומפורש, כי מצווה שמוריש לילדיו, ומי מילדיו נפטר לפניו, אזי חלקו עובר לצאצאיו באופן ישיר ללא עוררין. לפיכך, במקרה זה, זכו 2 הילדות מהנישואין הראשונים וגם הילד מהנישואין השניים, 1/3 כל אחד מהם, ברכוש של הסבתא שנפטרה.

עוד בנושא: על מה צריך לתת את הדעת כאשר עורכים צוואה

 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

הוראות בנוגע לגורל רכושך לאחר מותך – רק בדרך של צוואה

לכאורה זה נשמע פשוט ואפילו ברור. כולם יודעים כי כדי "לעשות סדר" ברכושך לאחר אחרית ימיך, במידה וצריך לעשות סדר, יש לערוך צוואה. אם כך, היכן הקושיה? ובכן, פעמים רבות, והדבר הולך והופך לנפוץ, בני זוג, בין אם הם נשואים ובין אם הם אינם נשואים אך חולקים יחד פרק זמן של חיים משותפים, עורכים הסכמים הנוגעים לרכושם ולממונם, וקובעים הסדרים שונים המתאימים להם, כפי שסוכם ביניהם.

גם ידועים בציבור יורשים את בני זוגם

האומנם בני זוג שהינם ידועים בציבור, יורשים האחד את השני? האומנם זכות זו הינה אוטומטית? האומנם זכות זו ברורה מאליה? האם צד ידוע בציבור המעוניין להותיר את רכושו לבני משפחה אחרים ולא לבן-הזוג, האם עליו לערוך צוואה, על מנת למנוע מצב בו יירש בן הזוג את רכושו?

דיני משפחה וירושה: מזונות מצומצמים לילד שנולד מתרומת זרע

בנסיבות בהן אשה פנויה מחליטה להביא ילד לעולם מחוץ למסגרת הנישואין, ומתרומת זרע של גבר, אשר לא ברורה נוכחותו ושותפותו בחייו של הילד, הרי שיש לראות באם כאשה שבאופן מודע, מראש, לקחה על עצמה אחריות גדולה יותר בגידולו של הילד ודאגה לכל צרכיו, ולכן חובתו של האב תצטמצם למזונות הכרחיים בלבד.

משמורת בדיני משפחה

כאשר מתגרשים, אחת ההחלטות החשובות ביותר שיש לשופט להחליט היא להן פונות דרכם של הילדים: לאבא או לאמא, כאשר כיום, יש לא מעט אופציות ויש לקחת בחשבון מספר דברים. לעוד מידע במאמר הבא.

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי