פורסם ב 12/8/2010 ע"י עורכת דין כרמית תירם

כאשר מתייחסים לעבירה של נהיגה ללא רישיון יש להבחין בין שני מצבים:
1. האחד, מי שנהג ברכב מבלי שהוציא כלל רישיון נהיגה. 
2. השני, מי שנוהג ברכב כשרישיון הנהיגה שלו אינו תקף.

כאשר מדובר במי שנהג ברכב כשמעולם לא הוציא רישיון נהיגה, מדובר בעבירה תעבורה חמורה. בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירה זו, משום העובדה כי הנהג מעולם לא למד ו/או לא עבר את מבחני ההסמכה הדרושים על מנת לנהוג ברכב ולכן הוא נחשב לנהג  ברף סיכון גבוהה. על כן, מי שיתפס נוהג כאשר מעולם לא הוציא רישיון נהיגה יעמוד לדין והוא צפוי לעונש מאסר בפועל.

כאשר מדובר במי שנהג ברכב כשרישיון הנהיגה שלו אינו תקף, מדובר במצב חמור פחות. במקרים רבים מדובר בנהגים, אשר בשלב מסויים בחייהם למדו נהיגה ועברו את המבחנים הנדרשים ואף קבלו רישיון נהיגה כחוק. 

אלא, שמסיבות שונות, בשלב מסויים פג תוקף הרישיון ולא חודש. לעיתים מצב זה נובע מחוסר תשומת לב - תוקף רישיון הנהיגה פג, לא נשלח לנהג רישיון חדש וזה לא היה ער לכך. זהו המקרה הקל יותר, משום שעל ידי פניה למשרד הרישוי יונפק רישיון חדש ומשיוצג בבית המשפט לרוב לא יחמירו עם הנהג.

מקרה אחר, הוא כאשר לנהג יש קנסות בגין עבירות תעבורה, שלא שולמו ועל כן לא חודש רישיונו.
במקרה זה,  עד שלא יסדיר את חובו במרכז לגביית קנסות לא יחודש רישיונו. 
נהגים רבים שנזקפו לחובתם חובות רבים מתקשים לשלם את החוב ועל כן רישיונם לא חודש.

במקרה כזה ניתן לפנות למרכז לגביית קנסות ולהגיע להסדר תשלומים. משיחל הנהג לשלם את החוב יונפק לו רישיון נהיגה חדש. מקרים אלה, בהם לא חודש רישיון הנהיגה בשל חוב זוכים ליחס מקל באופן יחסי למי שנהג כאשר לא הוציא רשיון נהיגה מעולם. עם זאת, בית המשפט נוטה לראות בהתנהלות זו זלזול והזנחה ועל כן אם החוב לא יוסדר הנהג צפוי לעונש חמור.

חשוב לומר, נהג שנוהג ללא רישיון כלל או ללא רישיון בתוקף אינו מכוסה על ידי חברת הביטוח במקרה של תאונה.

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

דוחות תעבורה

שוטר עוצר אותך ונותן לך מספר דוחות בגלל אותו אירוע אך כל דוח בגלל עבירה אחרת, מה ניתן לעשות? 

עו"ד תעבורה – מתי כדאי לשכור את שירותיו?

האם בכל מקרה של תאונת דרכים כזאת או אחרת בה היינו מעורבים עלינו לפנות לעורך דין תחבורה? באילו מקרים אנחנו חייבים ולמה? כל מה שצריך לדעת בנושא לפניכם.

פסק דין - זיכוי מעבירה של נהיגה בזמן פסילה

בית המשפט קבע שכשמדובר בנהג שרישיון הנהיגה אינו בתוקף 20 שנה - יש למנות את תקופת הפסילה מיום מתן גזר הדין ועל כן הנאשם לא נהג בזמן פסילה

נהיגה בשכרות: השלכות פסק הדין שיצא תחת ידי ההרכב מירושלים

נהיגה בשכרות: כיצד השפיע פסק הדין שניתן ע"י הרכב שלושת השופטים בירושלים אשר קבע רף אכיפה חדש? או במילים אחרות כיצד הוא מיושם הלכה למעשה?

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי