פורסם ב 1/9/2009 ע"י עורכת דין סיגל מוסקוביץ-בכר

 
 האם הסכם ממון שנערך בין בני הזוג ובו קבעו הפרדה רכושית, כך שכל צד נותר עם הרכוש הרשום על שמו ולצד השני אין בו חלק - האם אין זה מספק? הרי ההסכם נערך על מנת שכל צד "יישן בשקט" וידע היכן עומדים הדברים. האם העובדה שנערך ונחתם הסכם ממון, מגן על בני הזוג גם לאחר פטירת אחד מהם? לא ולא!
הסכם הממון נועד להבהיר את חלוקת הרכוש בין הצדדים. מה שייך למי, כך שבמקרה של פרידה, כל צד לוקח עמו את הרכוש השייך לו, ואין ויכוח. הדברים ברורים.
ואולם, אם תוך כדי החיים המשותפים, אחד מבני הזוג הולך לעולמו, אזי בן זוגו יורש אותו, יורש את עזבונו. חוק הירושה כולל הוראה מיוחדת לעניין ידועים בציבור אשר משווה את מעמדם של בני זוג לא נשואים למעמדם של בני זוג נשואים, ובלבד שהתקיימו תנאי הסעיף המגדירים מהם בני זוג ידועים בציבור לצורך החוק. במצב בו בני הזוג עומדים בתנאים אלה, קמה זכות ירושה אוטומטית, גם אם לא היתה למי מהצדדים כוונה להוריש דבר לבן הזוג, וללא כל קשר לקיומו של הסכם ממון ביניהם.
באחד המקרים אשר נידונו בפני ביהמ"ש, ניסה זוג לקצר הליכים, וקבע בתוך הסכם הממון, הוראות לגבי העברת הרכוש במקרה של פטירה. ביהמ"ש מחק הוראות אלה, בחוזרו על הדין, על פיו, כל אדם אשר מבקש לקבוע את גורל רכושו לאחר מותו, חייב לעשות זאת בדרך של צוואה. כל דרך אחרת לא תועיל לו. שום מסמך אחר, אלא צוואה בלבד. צוואה היא זו אשר תחרוץ גורלות לגבי מה ייעשה ברכושך לאחר אחרית ימיך.
יוצא איפוא, כי זוג שאינו נשוי וללא ילדים משותפים, אשר מבקש להבטיח כי רכושו יישאר לו ולבני משפחתו אחריו, עליו לערוך שני מסמכים במקביל. הסכם ממון עם בן הזוג + צוואה.
הדבר נכון במיוחד, כשמדובר במערכת יחסים שניה, כאשר לכל אחד מהצדדים ילדים מנישואין קודמים והם מבקשים – בסופו של יום – להותיר את כל רכושם, כל אחד לילדיו שלו. עלול להיווצר מצב, בו בהעדר צוואה, על אף שנערך הסכם ממון ובו נקבעה הפרדה מוחלטת של הזכויות, עדיין הפרדה זו חלה כל עוד בני הזוג חיים יחד. כאשר מי מהם נפטר, נכנס חוק הירושה לתמונה, ואחד יורש את השני.
לפיכך, יש לתת את הדעת לדברים דלעיל, להתייעץ ולקבל החלטה נבונה.
 

מחפש עורך דין?
קבל הכוונה אישית

עוד כתבות בנושא

הוכחת בגידה בהליך גירושין

הוכחת בגידה בהליך גירושין כל המידע במאמר הקרוב לפרטים לחצו כאן >> 

יעוץ מקצועי – כבר מהרגע הראשון

חשוב ביותר, אפילו מהותי, לקבל יעוץ מקצועי כבר בתחילת הדרך. אדם אשר נמצא ברגע של משבר, הוא מבולבל, נבוך, כועס ורוגז. על כל אלה, יש להוסיף את חוסר הידע המשפטי ביחס לזכויותיו וחובותיו מה מגיע לו, מה המחויבויות שלו. כיצד לפעול, האם לפעול. מה לעשות. אילו צעדים לבצע, היכן להניח לדברים להתנהל, ומהם ההשלכות המשפטיות של כל הפעולות שהוא מבצע או לא מבצע. חוסר הידע מוסיף לרמת החרדה והחששות והמתח גדול.

זכותו של אדם לדעת מיהו אביו

עניין עקרוני זה צף ועולה בתביעות אבהות, כאשר קטין מבקש מביהמ"ש, באמצעות אמו, בד"כ, הצהרה על כך שאדם פלוני הוא הוא אביו, וגם בתיקי אימוץ, כאשר אדם מבקש להתחקות אחר הוריו הביולוגיים.

על מה צריך לתת את הדעת כאשר עורכים צוואה

אדם כותב צוואה ובה מצווה לפלוני אלמוני את רכושו. לכאורה, הדברים פשוטים. הכל ברור. מדוע בכלל צריכה ו/או עלולה להתעורר איזושהי בעיה? ובכן, קחו לדוגמא אדם שכתב צוואה ובה קבע כי הדירה שלו ברחוב פלוני הוא מוריש לבנו הבכור. בינתיים, מאז עריכת הצוואה הוא צבר רכוש נוסף. מה דינו של אותו רכוש? האם גם הרכוש הנוסף הוא לבן הבכור? האם רק לילדים האחרים? האם לכל הילדים בחלקים שווים, מבלי כל קשר לאותה דירה ספציפית שהוריש לבן הבכור?

מחפש עורך דין?
קבל ייעוץ אישי